LEDELSE

Bok-gründeren var klar for et nytt kapittel, men historien tok en uventet vending

Etter en intern evaluering bestemte Kristin Over-Rein seg i fjor for å overlate Boldbooks til en mer egnet leder. Da den perfekte kandidaten uteble, måtte hun likevel ta saken i egne hender.

Kristin Over-Rein (nummer to fra høyre) sammen med resten av Tyskland-teamet til Boldbooks.
Publisert Sist oppdatert

Det er et drøyt år siden gründer Kristin Over-Rein besluttet å gi seg som leder i oppstartsselskapet hun har bygget opp til å bli en utfordrer og rebell i forlagsbransjen.

Avgjørelsen ble fattet etter en evaluering hun selv ba de ansatte og styret gjøre av henne som leder. Konklusjonen var at organisasjonen var blitt for konsensusdrevet, noe som senket utviklingstempoet.

– Vi trenger en som kan ta raske beslutninger, lød Over-Rein sin egen analyse.

Underveis i den påfølgende rekrutteringsprosessen sto 13 navn på listen. Kriteriene var erfaring med å ta et selskap fra oppstartsfasen til vekstfasen, samt med internasjonalisering.

– Veldig mange av søkerne kunne gått inn som daglig leder hvor som helst, men vi ville ha noen som passet perfekt til rollen, sier hun nå.

Ett navn blinket seg ut, men underveis i prosessen ble det klart at vedkommende ikke kom seg rundt en såkalt «earn out»-avtale med sin nåværende arbeidsgiver. Dermed ble det for dyrt for begge parter.

– Så var det dårlig timing å kjøre en ny rekrutteringsrunde, fordi vi snart skulle gjøres en emisjon, sier Over-Rein.

Løsningen ble dermed å bli værende i stillingen, og sørge for å bli en bedre leder.

LES OGSÅ: Brøt med bokbransjens maktelite - nå investerer suksessforfatter Unni Lindell i forlagsrebellen BoldBooks

Selvtillit og støtte

– Hvordan omstiller man, når man er innstilt på å gå ut?

– På en måte fikk jeg bekreftet da jeg var i kontakt med aktuelle kandidater, at jeg kunne mye selv. Det var en «confidence boost». Jeg er litt forsiktig av natur, og det gir en selvtillitsboost at man ser at man kan.

At hun var i stand til å ta selskapet inn i en ny fase selv, mente også noen av kandidatene hun snakket med på let etter sin erstatter, ifølge Over-Rein.

– Riktignok med litt støtte. Det tok jeg opp med styret. Jeg sa meg villig til å fortsette dersom jeg fikk mer støtte rundt meg.

For å videreføre sin ledergjerning i Boldbooks, ble det besluttet at gründeren måtte få en veileder. Det fikk Over-Rein gjennom mentorprogrammet til Innovasjon Norge. Det innebærer totalt 30 timer sammen med en person som har kompetansen Over-Rein mangler. I dette tilfellet ble det Daniel Skotheim, en av gründerne og salg- og markedsdirektør i Fonn.

LES OGSÅ: Slik kapret Fonn USA - «Sjarmen med å være norsk varer ikke lenge»

Lederrolle uten faste rammer

– Gjennom ledercoachingen gikk det opp for meg at jeg ikke må glemme at jeg står fritt til å utforme lederrollen slik den passer best for meg, og hva jeg har lyst til å jobbe med, sier Over-Rein.

I «avskjedsintervjuet» for et år siden, trakk gründeren frem kreativitet som en av sine styrker.

– Man tror at en lederrolle skal innebære visse ting, men når det kommer til stykket er det få ting du må gjøre, sier hun.

Mer autonomi

Et konkret grep som har blitt tatt, er å innføre den såkalte SCRUM-metodikken i Boldbooks.

Shifter har i flere artikler omtalt denne modellen, som i bunn og grunn baserer seg på flere autonome team som gjennomfører sprinter (se faktaboks).

– Da bestemmer jeg hva jeg vil ha levert, og teamet finner ut hvordan de skal løse det. Da slipper jeg å bli spurt hele tiden. Det er nok givende for teamet også, med tillit og ansvar, sier Over-Rein.

– Det tok litt tid før jeg innså at jeg ikke må være så «hands on» etter hvert som teamet vokste. Det har fungert kjempebra, og det har vært avlastende for meg.

Til Tyskland

I fjor endte omsetningen til Boldbooks på 4,2 millioner kroner. Det er litt svakere enn selskapet regnet med. I tillegg til leder-runddansen, er årsaken til det noen strategiske grep som ikke fungerte som ventet, ifølge Over-Rein.

Hun peker blant annet på at Boldbooks gikk for en helautomatisert løsning før kundene var klare for det.

– Vi skjønte at man må, som ellers i samfunnet når man innfører selvbetjente ting, bistå med menneskelig kontakt. Da det ble innført automater på flyplasser, sto det en guide der i starten. Brukerne ønsket mer menneskelig kontakt og oppfølging, sier hun.

I tillegg brukte selskapet mye tid på brukeropplevelsen i fjor. Inneværende år er det derimot salg som står øverst på lista, sammen med en ny kapitalinnhenting på 15 millioner kroner og en internasjonalisering. Selskapet har hoppet bukk over resten av Norden, og gikk rett til Tyskland tidligere i mars.

– Tyskland er verdens tredje største bokmarked etter USA og Kina. Dessuten bruker Norge og Tyskland mest penger på bøker per innbygger, og det utgis flest bøker per innbygger. Alle ser opp til den tyske bokbransjen. Det er også et marked som er mye mer modent når det kommer til selvpublisering. Vi tenkte at vi skulle være modig, og dermed leve opp til navnet, sier den nye, gamle lederen av Boldbooks.