hardware

Babyvugger dobler salget og tripler overskuddet

Sleepytroll har landet en rekke internasjonale avtaler, og peker på disse tre årsakene til den voldsomme veksten.

På en av Ståle Flatakers "sinnsykt mange trilleturer" med yngstemann, kom ideen til Sleepytroll, som nå er blitt en millionbutikk.
Publisert

Selskapet bak Sleepytroll, Babliss AS, dro i fjor inn 11,4 millioner kroner, opp fra 5,2 millioner kroner i 2020. Driftsresultatet beløp seg til 3,6 millioner kroner i overskudd.

Sleepytrolls første og mest populære produkt er en sensorstyrt og oppladbar baby-vugger som kan festes på barnevogner og annet utstyr for plassering av små barn.

Les også: Gründeren skapte produktet som får babyer til å sove: Etter ett år i butikk har han solgt for millioner

Strategien som gir god balanse

Tidligere i år lanserte selskapet også tilbehørsproduktene "Sleepytroll Bed Rocker Feet" og "Sleepytroll Bed Adapter", og flere produkter i samme kategori er under utvikling.

– Vi har opparbeidet oss en "traction" som gjør oss attraktive for de store kjedene. I tillegg har vi truffet godt med strategi og har en kommersiell, fleksibel og dyktig verdikjede, sier Ståle Flataker, gründer og daglig leder i selskapet.

Strategien er en hybrid B2C/B2B-modell, der de er indifferent til hvor konverteringssalget skjer. Det skaper ifølge Flataker en god balanse og et godt samarbeid med distributører og forhandlere, hvor de ikke konkurrerer med hverandre, men like gjerne ser et salg hos en forhandler - som direkte i deres nettbutikk.

– I 2021 fikk vi på plass en distribusjonsavtaler i Tyskland og Australia, og vi startet med salg på Amazon. I tillegg styrket vi organisasjonen ved å ansette en salgsdirektør.

Fortsetter å vokse

Pandemien har riktig nok vært, og er fremdeles, krevende, forteller gründeren.

– Lengre ledetider, økte fraktkostnader og komponent-mangler gjør at vi må planlegge enda lengre frem. For et selskap i skaleringsfase er det utfordrende. Det har i tillegg vært få messer og arenaer til å få vist frem våre produkter, sier Flataker.

Likevel fortsetter omsetningen å øke, forteller han, og i årets første halvår med 60 prosent sammenlignet med første halvår 2021. Selskapet gjør nå også en storsatsing i Tyskland, Storbritannia og Australia, i tillegg å styrke posisjonen i hjemmemarkedet.

– Flere store butikkjeder tar Sleepytroll inn som en del av sitt sortiment. Vi har også henvendelser fra USA og Japan, og kommer til å forfølge disse når timingen er riktig.

– I tillegg ønsker vi å gjøre justeringer i vår nettbutikk og på Amazon, for å kunne ha mer fleksibilitet til å tilpasse oss lokale forhold rundt om i verden, sier Flataker.

Babliss hentet sist i 2020 cirka 3 millioner kroner i en folkefinansieringsrunde.

– Vi har en god "cashflow", og per nå foreligger det ingen planer om ytterligere kapitalutvidelse. Det kan endre seg om vi gjør grep på strategi eller investeringer, så vi forsøker å holde oss oppdatert på kapitalmarkedene, sier gründeren.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*