I vinter åpnet Antler sitt første program i Norge. Bildet er tatt da programmet startet i januar

Antler utvider: Jakter ikke lenger bare på kloke gründere

Åpner opp «lønnet» akselerator for startups: – Det er mange der ute som sliter, sier norgessjefen.

Publisert

I vinter har den internasjonale VC-investoren og startup-generatoren med røtter i Norge, kjørt sitt første program på norsk jord.

Nå skal de gå vekk fra den vanlige modellen, hvor de kobler kloke hoder med «gründer-potensial» sammen for å skape nye selskaper.

Antler

  • Grunnlagt i Singapore i 2017, av norske Magnus Grimeland, Fridtjof Berge og Vegard Medbø.
  • Startet i 2018 sitt første program i Singapore, med 62 kandidater fra 22 land.
  • Startet sitt første norske program i Oslo i vinter.

– Vi har hatt tilfeller hvor vi har tatt inn gründer-teams, men nå åpner vi offentlig for det i neste program. Så da søker vi etter tidligfase oppstartsselskaper i tillegg til gode gründere, forteller lederen for Antler i Norge, Kristian Jul Røsjø.

Han forteller at jakten på selskaper er knyttet til corona-situasjonen.

– Vi tror det er mange bra selskaper der ute, som kanskje sliter noe mer enn tidligere. Og vi mener vi potensielt kan tilføre verdi ovenfor dem.

Anne Solhaug Tutar og Kristian Jul Røsjø i Antler Norge.

Jul Rosjø forteller at det pågående programmet har 58 deltakere, hvor 65 prosent jobbet i en oppstartsbedrift. Gjennomsnittlig arbeidserfaring er 11 år og halvparten hadde vært med å starte minst ett selskap tidligere.

Han legger til at de allerede har fått inn en god del søkere til programmet, og de ser ut til å få flere søkere enn forrige program.

– Det er litt usikkert å si hva som er grunnen til det, om det er corona-relatert eller om det bare er at flere har hørt om Antler i Norge.

Kan gå utenfor normale tema

Startup-generatorens årlige mål er å bygge 20 til 30 norske teknologi-selskaper, samt flere hundre globale.

Antler invester også rundt én million kroner i de beste selskapene og tilbyr deltakerne i programmet et fullt stipend i to måneder.

På det nye programmet vil Antler ha de samme tre klare fokusområdene som de hadde i vinter: Energi, eiendom og mobilitet.

Jul Røsjø utelukker likevel ikke andre gründere og selskaper.

– Vi skal ikke ta livet av knallgode ideer tuftet på sterke gründerteam utenfor disse industriene, men innholdet i programmet vil jo være rettet mot dem. Men vi ønsker selvfølgelig å være noe fleksible, spesielt i disse tider. Det kan komme nye muligheter innenfor mange næringer etter corona, sier han.

Håper på fysisk program

Antler har også satt i gang et egen intitiativ mot Covid-19. De har invitert teams og selskaper inn for å hjelpe til med å finne løsninger på corona-situasjonen.

– Vi fikk inn over 1600 søknader ganske kjapt. Flere av dem var fra Norden og Norge, forteller Jul Røsjø - og legger til at det internasjonale teamet jobber med dette initiativet.

Programmet som nå foregår har gått over til digital løsning, i likhet med de fleste andre. Foreløpig er det ikke klart om også neste program vil gå digitalt.

– Vi håper på å få et fysisk program, og foreløpig ser det positivt ut. Vi ser jo at det fungerer veldig bra digitalt også, sier han.

– Vi har en fin mulighet til å reaktivisere bra talent i en tid hvor dessverre mange blir permittert og får sparken. Vi vil hjelpe å sette dem inn i en gründer-tilværelse, sier han og legger til:

– Nå må vi sørge for å investere i selskaper som evner å komme seg gjennom litt tøffere tider, og utnytte de tidene som kommer. I tillegg vet vi jo at mange startups som har vokst seg store, er startet i kriser.