Resultat

Amina omstrukturerer for kraftig vekst

Ladeselskapet Amina gikk syv millioner kroner i underskudd i 2022. Daglig leder Eirik Jørgensen forteller at trenden allerede har snudd og at ladeselskapet har spennende tider i vente. 

Gründer og administrerende direktør Eirik Jørgensen foran pakkene med elbilladere fra Amina.
Publisert

Ladeselskapet Amina uttalte tidligere denne måneden at de blir skuffet dersom de ikke omsetter for millarden innen 3-4 år. En slående kontrast til deres Sandnes-baserte nabo og konkurrent Easee, som i praksis har stått på stedet hvil etter det svenskene kaller «Easee-gate».

I finansregnskapet fra 2022 får vi oppgitt at Amina ikke hadde salgsinntekter i fjoråret, hvilket ga et negativt driftsresultat på 1,4 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på minus 7,7 millioner kroner, hovedsakelig knyttet til nedskriving av aksjer i datterselskapet Euromatic AS, som ble besluttet avviklet.

Shifter har vært i kontakt med daglig leder i Amina, Eirik Jørgensen. Han hadde følgende å si om regnskapetsåret 2022:

– Har du noen kommentarer til finansregnskapet fra 2022? Er det noen nyanser som ikke kommer frem?

– Amina begynte salget av vår første lader i slutten av 2022, så inntekter fra dette og kommende produkter vil ikke komme frem i særlig grad før 2023 tallene er på plass. 

– Hvorfor ble Euromatic AS avviklet?

– Vi har startet flere nye datterselskaper i Europa for å rigge organisasjonen for vekst. I den prosessen har vi samlet den norske virksomheten i ett selskap, og vil også kun ha ett driftsselskap for hvert nye marked vi går inn i.

– Hva er status hittil i år? Er dere i gang med salg og inntekter?

– Amina ekspanderer raskt, og er godt i gang med 2023. Nye kontorer i flere markeder vil åpne i andre halvår! Vi lanserte også vår nye smartlader Amina S, som frem til nå har blitt svært godt mottatt i markedet. Med dette tilbyr vi en komplett produktlinje til hjemmemarkedet for elbillading i Norden, og ser frem til å starte leveringer av den nye laderen i slutten av året!

– Hvordan ser veien ut videre? Hva er de største utfordringene dere nå står ovenfor?

– I fortsettelsen vil vi ha et veldig sterkt fokus mot Nord-Europa før vi starter ekspansjonen for fullt sørover til neste år. Amina har blitt veldig godt mottatt i Norge, så vår største utfordring fremover blir å rigge organisasjonen for å kunne håndtere logistikk rundt salg og distribusjon i flere markeder. I den anledning har vi også styrket operasjonsdelen av selskapet for å ligge i forkant her. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.