Finansiering

«Airbnb» for camping og hytter henter 15,5 millioner kroner og får Schibsted på eiersiden

Etter åtte måneder i full drift er det god stemning rundt leirbålet til Campanyon. Schibsted og kjente gründere satser millioner på konseptet.

Ferie i det fri, ja det vil vi! Trenden gir grobunn for oppstartsselskapet Campanyon, en slags Airbnb for naturnære feriedestinasjoner.
Publisert Sist oppdatert

På ryggen av pandemien, som tvang en hel verden til å tenke nytt om feriering, har gründerduoen Alexander Raknes og Kristian Qwist bygget en digital markedsplass for naturnære reisealternativer, inkludert camping og glamping, telting og hengekøyeturer.

Campanyon ble lansert i april 2021, og har rukket å nå «flere tusen» brukere.

– Mange har fått øynene opp for camping, friluftsliv og ulike typer gårdsturisme de siste årene, og dette markedet har et enormt potensial. Tenk på alle de som sitter på en perle, men som ikke vet helt vet hvordan man skal organisere et utleie, sier Raknes.

Campanyon-teamet. Bak: Sven Röder, Kristian Qwist, Werner Huber Foran: Alexander Raknes, Chantal Nieuwlaat.

I vår hentet selskapet en såkornsrunde på fem millioner kroner. Inn på eiersiden kom Nabobil-gründer Even Heggernes, engleinvestor Trond Riber Knudsen, avisnestor Odd Reidar Øie, tidligere Google Norge-sjef Jan Grønbech, eventyrer Aleksander Gamme, samt Stratel og Startuplab. Emisjonen priset selskapet til 27 millioner kroner.

Nå henter selskapet inn ytterligere 15,5 millioner kroner. Denne gangen kommer Schibsted Venture inn, og blir største eksterne enkeltinvestor med en plassering på 11 millioner kroner. I tillegg har flere av de eksisterende investorene og Tise-gründer Eirik Frøyland Rime investert i selskapet.

– Det er et voksende marked for bærekraftig reiseliv med nærhet til gode naturopplevelser. Det er bred enighet om at dette er trender vi vet kommer enda sterkere i årene som kommer, og Schibsted Ventures er selvfølgelig fornøyd med å være tidlig inne i en plattform som dette, sier investeringsansvarlig Christian Horn Hansen i Schibsted.

Pengene skal vare i halvannet år, og vil blant annet bli brukt på å hente inn ressurser til markedsføring, salg og utvikling i eksisterende og nye markeder, opplyser selskapet.

– Vi får inn ny, verdifull kompetanse, og dette vil gi oss den ønskede muligheten til å satse framover, sier Raknes.

I år omsatte Campanyon for rundt 100.000 kroner. Neste år sikter selskapet mot 100.000 registrerte brukere og inntekter på 9 millioner kroner.