kunstig intelligens

AI-søk tar av – utfordrer tradisjonelle søkemotorer

Stadig flere forbrukere velger chatbots fremfor tradisjonelle søkemotorer.

Illustrasjonsbilde. Google.
Illustrasjonsbilde.
Publisert

Tradisjonelle søkemotorer får nå konkurranse fra AI-drevne chatbots, skriver The Wall Street Journal.

Hele 5,6 prosent av amerikanske nettsøk på stasjonære datamaskiner gikk til AI-drevne språkmodeller som ChatGPT og Perplexity i forrige måned, ifølge Datos, et markedsanalysefirma som sporer nettbrukernes atferd.

Det tilsvarer mer enn en dobling siden juni 2024, da andelen var 2,48 prosent, og en firedobling siden januar 2024, da tallet lå rett under 1,3 prosent.

ChatGPT alene mottar nå 2,5 milliarder spørsmål daglig på verdensbasis, hvorav 330 millioner kommer fra amerikanske brukere, har OpenAI rapportert til nettstedet Axios. 

Likevel er dette fortsatt lite sammenlignet med de 94,4 prosentene som holder seg til klassiske søkemotorer som Googles eller Microsofts Bing – som begge har svart på konkurransen ved å bygge inn AI-oppsummeringer øverst i søkeresultatene.