Software as a Service

800 prosent økning i kunder før ferien: –Det er mange som trenger oss nå

B2B SaaS-selskapet Subtrackr endret på produktet og så etterspørselen fly i taket. 

Mathias Engen, administrerende direktør i Subtrackr
Publisert Sist oppdatert

– Vi merker at det er tøffere tider, men siden vi selger et produkt som gjør at bedrifter sparer penger, merker vi faktisk økt pågang i disse tider, sier daglig leder og medgründer Mathias Engen i Subtrackr.

Han lyttet til kundene og deres problemer, og innså kjapt at produktet kunne forbedres. 

Selskapet hans drev opprinnelig med abonnementshåndtering.  Men etter at de la til "avtalehåndtering" i produktet, kunne de se kundetilførselen skyte i været.

--Vi foretok de vi forstod at etterspørselen etter avtalehåndtering var mye større enn abonnementshåndtering, sier han.

Tjenesten gir deg nemlig oversikt over hva du betaler for i selskapet som ikke benyttes, en påminnelse når en kontrakt går over i en ny periode, samt en kontroll på prisjusteringer.

Etter endringen, gikk de fra 20 til 180 kunder på i løpet av to uker før sommerferien. Det innebærer en økning på hele 800 prosent. 

.– Det som er unikt med vår løsning er at vi kobler avtalen mot en kostnad: hvis avtalen var å betale Telenor 1000kr i måneden, kan man med vårt verktøy følge opp og se om det faktisk er 1000kr som trekkes, og ikke mer, sier han.

Mange som ikke har kontroll

Engen mener det er oppsiktsvekkende hvor mange mellomstore og større bedrifter som ikke har kontroll på avtalene eller abonnementene sine: 

– Det finnes flere selskaper i Norge som omsetter for flere hundre millioner og ikke har  kontroll på avtalene sine.

Dette er kostnader som kan være avgjørende å ha oversikt over, mener Engen. 

I begynnelsen hadde de kun små selskaper som kunder for å teste seg frem til den beste løsningen, men med behovet og etterspørselen de ser, skal de nå også inn i mellomstore bedrifter.  

Samarbeid med 24sevenoffice

Subtrackrs største investor er industrikjempen 24sevenoffice. De har vært med på alle finansieringsrundene for å forsvare sin eierandel i selskapet. Engen forklarer at de hadde noen bekymringer om samarbeidet i forkant, men at det har gått over all forventning:

– Vi var skeptiske til å få inn en industriell partner såpass tidlig, men det har fungert veldig bra med 247office. Vi har stor frihet i samarbeidet, det er vi som tar beslutningene og så backer de oss. 

Subtrackr er ikke unik med denne modellen: deres hovedkonkurrent, House of Control, eies av Visma.

Også selskapet Cardboards verdiforslag er abonnementshåndtering gjennom virtuelle kredittkort.

Fremtiden

Subtrackr hadde nylig en liten finansieringsrunde der de hentet 400 000 kroner. Dette sier daglig leder om planene for fremtiden:

– Vi skal komme oss gjennom 2023 med de pengene vi har. I tillegg skal vi fortsette å inngå avtaler med nye partnere og sist, men ikke minst: hjelpe flere bedrifter med å få kontroll på avtalene sine. 

– Og så har vi et mål om kapitalinnhenting rundt første og andre kvartal neste år. Da skal vi gå «break even», sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.