VC-fond

Klesmerke: Hugo Boss er en global motegigant.

Vil transformere bransjen med nytt VC-fond for bærekraftig mote

I et ferskt partnerskap med Hugo Boss kunngjør Collateral Good lanseringen av et venturekapital-fond som tar sikte på å revolusjonere tekstil- og moteindustrien.

Publisert

VC-plattformen Collateral Good lanserer et nytt fond som skal investere i bærekraftig mote globalt, i samarbeid motegiganten Hugo Boss. 

Det annonserer grunleggeren av Collateral Good, Michael Kleindl, i et Linkedin-innlegg. 

VC-fondet har en målsetning om 100 millioner euro (over én milliard norske kroner), og vil globalt investere i innovasjon og teknologi for å akselerere transformasjonen av tekstil- og moteindustrien mot en mer bærekraftig fremtid.

Den globale moteindustrien står for over åtte prosent av verdens klimagassutslipp, i tillegg til tung bruk av vann og kjemikalier, understrekes det i innlegget. 

Målsettingen er å investere mellom en til tre millioner euro i startkapital i oppstartsselskaper langs verdikjeden, som inkluderer alt fra gjenvinning av tekstiler, til nyskapende farging og prosesser. 

Porteføljen vil bestå av 20 til 25 oppstartsbedrifter.

– Målet vårt er å akselerere overgangen til et mer bærekraftig motesystem og åpne nye muligheter for vår bransje og våre kolleger, uttaler Daniel Grieder, CEO i Hugo Boss. 

–  Hugo Boss er den perfekte allierte i vårt oppdrag for å redusere karbonavtrykket i moteindustrien, legger Kleindl til. 

Investeringsteamet vil ledes av partner Martin Ott, tidligere CEO for Adidas Ventures. 

I tillegg til selskaper som Hugo Boss, har fondet vakt interesse fra kjente familiekontorer, kapitalforvaltere og institusjonelle investorer, skriver Kleindl i Linkedin-innlegget