SPORT

Dødsingen skjer fra høye stilas, for øvrig krever det lite infrastruktur og anlegg.

Mot dødsbra folke­finansiering for Døds

Nær fulltegnet få timer etter kampanjestart.

Publisert

Ambisjonene til selskapet som skal eksportere nisjesporten Døds, er mildt sagt luftige.

Selskapet Døds Federation omsatte i fjor for 3,6 millioner kroner, og planlegger gjennom en flerarmet vekststrategi å nå milliardmerket i løpet av fem år.

Overfor Shifter har gründerne tidligere fortalt hvordan det skal gå til. I korte trekk planlegger selskapet å bygge et omfattende medieselskap med tilhørende arrangementer og «merch», og rulle ut stupekonseptet fra Norden til Europa og USA, og så resten av verden.

Første steg på veien er den nevnte folkefinansieringskampanjen som kjøres via Folkeinvest. Selskapet hadde et minstemål om 5,5 millioner kroner, noe som ville sikre finansiering ut året. Taket er satt til 10,1 millioner kroner.

Få timer etter åpning onsdag, er det tegnet aksjer for 8,3 millioner kroner. 111 investorer har så langt satset penger på kampanjen.

Verdsettelsen er satt til 40 millioner kroner før kapitalinnhentingen, som er 10 millioner mer enn ved forrige emisjon i fjor.

Før runden eier gründerduoen Paul Rigault og Mathias Paasche Hansson 75 prosent av aksjene i Døds Holding.