INVESTOR

Snö-teamet, f.v. Max Samuel, Magne Uppman, Kremena Tosheva og Teodor Bjerrang.

Gevinst for norsk startup-investor når fenomenet Roblox kjøper Speechly

Halvannet år etter at norske Snö gikk inn på eiersiden, er den finske talestartupen Speechly solgt til den amerikanske videospillprodusenten Roblox.

Publisert Sist oppdatert

Helsinki-baserte Speechly ble etablert i 2016 og utvikler teknologi for stemmegjenkjenning, som via APIer kan plugges sømløst inn i så å si alle typer programmer og operativsystemer. Teknologien er blant annet brukt til å moderere stygg språkbruk i spill.

I fjor ledet det norske venturefondet Snö an i en investeringsrunde, etter at selskapet var ferdig med akseleratorprogrammet Y Combinator, som av mange anses for å være verdens beste. De internasjonale investorene Fast og 10x Value Partners deltok også i runden, men størrelsen på denne er ikke offentlig kjent.

Nå tar den norske investoren gevinst, etter at den amerikanske spillkjempen Roblox har kjøpt opp den finske startupen. Summen for oppkjøpet er hittil ukjent, men Snö-partner Magne Uppmann bekrefter overfor Shifter at de går i pluss på salget.

Roblox, og spillet de produserer med samme navn, er blitt svært populært over hele verden. I korte trekk kan brukere utvikle sine egne spill ved hjelp av selskapets 3D-studio. Selv oppgir Roblox å ha over 65 millioner aktive brukere daglig, og markedsverdien til selskapet som er notert på New York-børsen er i dag 16,63 milliarder dollar.

– Speechly, med sin verdensledende teknologi innen gjenkjenning og moderering av tale, vil passe svært godt inn i en av verdens største og viktigste spillplattformer, så her var det store synergier og vi er veldig fornøyde med at Speechly har funnet nytt hjem hos Roblox, sier Uppmann i en kort kommentar.