-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
Annonsefall fører til svakere Schibsted-vekst
Schibsteds driftsresultat i tredje kvartal er i år på 542 millioner kroner, 6 prosent mer enn samme tid i fjor. Fall i annonseinntekter fører til svakere vekst.
– Schibsted fortsetter sin gode utvikling innenfor våre strategiske nøkkelområder i tredje kvartal, noe som bidrar til vekst på 6 prosent vekst i driftsinntekter i dette kvartalet, som inkluderer Adevinta, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.
Schibsted-konsernet legger fram sin resultatrapport for tredje kvartal fredag morgen.
Også uten Adevinta – som nylig ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden – kan mediekonsernet vise til god resultatvekst.
Annonsesmell for flere
Schibsted har i tredje kvartal hatt solid vekst i digitale abonnementsinntekter, mens annonseinntektene har gått ned i Aftonbladet og VG.
Utviklingen er den samme for regionavisene.
Inntektene i VG ender på 418 millioner kroner, noe som er en tilbakegang fra 443 millioner i tredje kvartal i 2018.
For nyhetsmediene går driftsinntektene tilbake med 80 millioner fra 1,834 til 1,754.
Digitale abonnementer vokser
Inntekter fra digitale abonnementer vokser imidlertid for VG, Aftenposten og Bergens Tidende.
– Schibsteds News Media-virksomhet hadde noe mer blandede prestasjoner i tredje kvartal. Inntektene fra digitale abonnement fortsetter å øke på høye nivåer, men de digitale annonseinntektene hadde en svak utvikling i tredje kvartal og svekket driftsmarginene, sier Skogen Lund.
Den svenske løssalgsavisen Aftonbladet svekkes, noe som skyldes svake annonsemarkeder knyttet til et krevende marked for spillreklame.
©NTB