Stacc X-partner Marius Hauken sier "nei takk" til å betale fem kroner for virtuell konfetti.

Vipps har lansert en tjeneste ingen vil ha: Her er hva de burde gjort i stedet

Vipps lanserte nylig muligheten for å vippse en gave. Forskjellen fra å vippse penger som vanlig, er et gebyr på fem kroner for en konfetti-animasjon til mottakeren. Her er hva Vipps burde ha gjort istedenfor.

Se for deg at du skal i bursdagbesøk til din 15 år gamle niese som du treffer et par ganger i året. Siden du ikke egentlig vet hva hun ønsker seg, kan du enten handle i blinde og håpe du treffer på interessene hennes, eller være sikker (og kjedelig) og gi henne penger.

I fjor handlet vi julegaver for 57 milliarder kroner. Det virker dessverre som vi ikke er så flinke til dette siden 38% av Norges befolkning i løpet av de to siste årene byttet gaver de har fått. Kanskje ikke så rart at omtrent en tredjedel av oss derfor oppgir at vi ønsker oss penger og gavekort til jul? Til tross for dette anslås det at vi har ubrukte gavekort for over 2,4 milliarder kroner liggende.

Du vet det snart nærmer seg jul eller bursdagen din når du begynner å få spørsmålet: «Hva ønsker du deg?» Du svarer at det må du tenke litt på, enten fordi du ikke kommer på noe, eller fordi det du ønsker deg er for dyrt. Vi har alle vært der.

Hva om Vipps kunne hjulpet oss gjennom hele denne gavedansen? Fra ønskeliste til sparing til gave.

Gi og få

Se for deg at du logger inn i Vipps og kan opprette din egen ønskeliste. Gjerne med tilknytning mot en prissammenligningstjeneste for å knytte ønsket mot et produkt og en pris. Farvel utallige sokkegaver!

Når du skal gi en gave til noen, får du da (istedenfor et fem kroners gebyr), muligheten til å se hva personen ønsker seg, og se hvor mye du bidrar mot ønsket. Det spiller ikke noen rolle om du ikke har råd til hele gaven!

Når et ønske blir oppfyllt, kan pengene sendes direkte fra Vipps til butikken, og gaven kommer i posten helt automagisk.

Nettverkseffekt

Idéen blir enda mer effektfull jo flere aktører som støtter Vipps sin ønskeliste. Det gjør det også lettere for dem å selge produkter folk ser på, men ikke har penger til å kjøpe med en gang. Tenk også på mulighetene for å utvide bryllupslister til å ikke bare eksistere på din nærmeste kjøkkenbutikk! Kanskje nygifte også ønsker seg noe annet enn kjøkkenutstyr? Nærmest utenkelig, men folk er rare.

Kanskje fremtiden til Vipps også inkluderer «Vipps gavekort» i butikken for de som vil gi noe fysisk? Scan QR-koden, og vipps velg hvilket produkt du ønsker å legge til summen på!

Her kunne de sikkert tatt fem kroner i gebyr.

En bedre gave enn litt digital konfetti!
Et utkast til hvordan ønskeliste kunne blitt implementert i Vipps.
Et klikk i nettbutikk, og vipps er det lagt til i ønskelisten din.

Businesscase

Det er ganske åpenbart hvordan dette er et bedre business-case enn å ta 5 kroner i gebyr for digital konfetti. Om pengene «låses» på ønskelisten frem til et ønske er oppfylt, vil Vipps kunne finansiere utlån med deler av pengene - slik banker vanligvis gjør med sparepengene dine. En kickback-avtale fra salgskanaler ved salg kunne også vært en lukrativ løsning. Kanskje en attraktiv idé for et selskap som gikk 230 millioner kroner i minus i fjor?

Miljø

Den største grunnen til at Vipps burde gjøre dette er miljømessig. Om de hadde rullet ut en ønskelisteløsning til alle sine kunder (over 3/4 av Norges befolkning!) kunne vi unngått masse unødvendige, uønskede gaver som ender i boden. I tillegg ville vi unngått uttallige gavekort som aldri ble brukt fordi de ble glemt i en skuff.

Denne idéen skal dere få nesten helt gratis, Vipps. Det eneste jeg ber om er å få de fem kronene mine tilbake.

Your move, Vipps!