Siden Vipps ble lansert for drøye fem år siden er muligheten til å sende gaver på en litt morsommere måte noe som har blitt etterspurt av både brukere og vi som jobber i Vipps. Det er rett og slett noe som veldig mange har ønsket seg, og det viser også responsen vi har fått nå som vi har vært ute med denne muligheten en drøy måned.
Over 200.000 gaver er sendt, fra over 150.000 ulike vippsere, til 170.000 mottagere. Det er vi mildt sagt veldig fornøyd med - men det betyr ikke at vi er ferdig med utviklingen eller ikke skal finne på enda flere ideer som gjør det litt morsommere å sende hverandre gaver.
I Vipps tror vi at vi lærer mest av å komme raskt ut i markedet med enkle produkter for å lytte, itere, justere og deretter bygge på produktet når vi vet hva brukerne våre faktisk vil ha (og ikke hva vi antar at de vil ha). Vår første versjon av gave er en MVP eller MLP som vi kaller det, «Minimum Lovable Product». Et minimum av hva vi tenkte vi kunne lansere og ta betalt for. En første versjon er nettopp ja, en første versjon, og vi gleder oss til å forstå mer av hvordan tjenesten tas i bruk, hva det brukes til og hvem som bruker det.
Annonse
Annonse
Denne innsikten gjør oss bedre rustet til å vurdere hva som virkelig gir verdi å videreutvikle. Vi ser allerede nå at de som vippser flest gaver er brukerne mellom 15 og 20 år, og treffer vi godt i dette alderssegmentet ser vi ofte at de eldre følger etter.
Ideen om å sende gaver er det i aller størst grad brukerne våre som har etterspurt, og vi i Vipps har ønsket å finne smarte og enkle måter å løse behovene deres på. De siste to årene har vi samlet masse innsikt og feedback fra brukere som har etterspurt det lille ekstra, noe som gjør opplevelsen i Vipps litt mer personlig og varmere enn en ren pengegave som vippses over. I tillegg til innpakning ønsker folk seg muligheten til å planlegge gaver som skal sendes frem i tid, og det lanserer vi også om ikke så veldig lenge.
Med over 3,7 millioner brukere som har stort engasjement for det vi gjør får vi utrolig mye innsikt og tilbakemeldinger. Det gjør det ekstra gøy å komme ut med nye tjenester – både de store og de litt mindre. Fordi det viktigste er følelsen det skaper av forenkling.
Derfor blir vi også glade for engasjementet og innspillene til Marius Hauken, for det er få ting vi setter større pris på enn tilbakemeldinger!