innlegg

❞ Har vi en plan for hvordan vi skal bruke kunstig intelligens til å bygge Norge 2.0?

«Vi har fått KI-budene. Nå trenger vi en vekststrategi - før vi mister ledelsen», skriver Tobias Studer Andersson, Innovasjonsdirektør i Sopra Steria. 

«La oss være ærlige. Norske bedrifter gjør fremskritt, men vi er fortsatt bare i startfasen av KI-revolusjonen», skriver Tobias Studer Andersson, Innovasjonsdirektør i Sopra Steria.
Publisert

I 1971 fikk vi de ti oljebud – rammeverket som sikret at vi ikke bare ble boret, men også kunne bygge et Norge 1.0 som vi har levd godt av siden det tiåret. 

I 2025 har vi fått De ti KI-bud. Men har vi virkelig en plan for hvordan vi skal bruke kunstig intelligens til å bygge Norge 2.0 for de neste tiårene?

Nobelprisen i økonomi gikk til tre forskere som har brukt hele sine karrierer på å vise én ting: Innovasjon er ikke pynt. Det er selve motoren i økonomisk vekst. Spørsmålet er følgende: Skjønner norske virksomheter at KI er en drivkraft for strategisk innovasjon og for å skape konkurransekraft? 

Nobelprisvinnerne i økonomi (Mokyr, Aghion og Howitt) peker på at kreativ destruksjon, det vil si at nye løsninger fortrenger gamle, er selve drivstoffet i moderne økonomier. 

Deres budskap er enkelt: Stagnasjon er normalen. Vekst må bygges. Endring må omfavnes. Og det er her KI vil være vår tids største gamechanger for økonomisk vekst.

KI har blitt en styreromsrisiko

La oss være ærlige. Norske bedrifter gjør fremskritt, men vi er fortsatt bare i startfasen av KI-revolusjonen. Alt peker på at KI-racet vil fortsette å akselerere og det er ikke rom for at norske virksomheter hviler på laurbærene. 

KI har helt plutselig blitt en styrerom-risiko og man må behandle KI som en økonomisk mulighet og ikke som et verktøy for kostnadskutt. 

Norske bedrifter som systemisk bruker innovasjonsmetodikk for å lære og eksperimentere seg frem til hvordan KI kan bidra til vekst, kommer til å stå stødigere i racet for å skape konkurransekraft og motstandsdyktighet. 

Tre forutsetninger for å lykkes med KI 

Teknologi er 1 prosent og transformasjon er 99 prosent. Og det er her De ti KI-bud gir norske bedrifter et verdikompass. Men vi trenger mer enn kompass for å skape vekst. Hverken 70-tallets oljeboom eller nyskaping i dag realiseres av seg selv. Hvis vi skal lykkes er det noen viktige ting en må ta høyde for:

  • Det er avgjørende at ledere forstår KI. KI endrer nemlig spillereglene. Hvis toppledelsen ikke har teknologisk forståelse eller evne til å tenke hvordan den former bedriften i morgen, vil organisasjonen stagnere. De som har ledere som setter en tydelig retning og kan kombinere strategi, innovasjon og teknologi vil lykkes bedre.

  • Forsterk bedriftens innovasjonsevne. Innovasjonsinitiativer må kobles til strategiske forretningsmuligheter og virksomheter må evne å tenke og agere på både kort og lang sikt. Innovasjon bør sees som en investering for fremtiden, og ikke en kostnad.

  • Samarbeid og åpen innovasjon. KI trenger datadeling og nye løsninger. I noen tilfeller kan det være mer verdifullt å samarbeide med eksterne partnere og til og med konkurrenter enn å beskytte egne siloer. 

Vi må tørre å eksperimentere 

Vi må begynne å behandle KI som den muligheten det faktisk er og bruke teknologien for å skape noe mer. Innovasjon er ikke bare å skape noe nytt – det er å skape riktig. 

Det handler om å tørre og rive ned det gamle gjennom å eksperimentere, lære og realisere muligheter som løser konkrete og viktige forretningsproblemer. Det er krevende. Men det er også nødvendig. 

Hvis våre norske bedrifter ikke gjør det, vil talentene gå, investeringene flytte, og Norge miste sin posisjon som et tillitsbasert teknologisamfunn.

De ti KI-bud gir oss kompasset. Nobelprisen minner oss om hvorfor vi må bruke det. Nå må vi tegne kartet og gripe muligheten til å bygge morgendagens Norge.