Schibsted + Shifter = sant

Dette vil gjøre Shifter sterkere

Det er virkelig en god nyhet for norske gründere at Schibsted kjøper Shifter.

Per-Ivar Nikolaisen (f.v.), Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, Sara Sørheim og Lucas Weldeghebriel går sammen.
Per-Ivar Nikolaisen (Shifter), Aslaug Ingeborgrud Syvertsen (Shifter), Sara Sørheim (Schibsted) og Lucas Weldeghebriel.

«Vi håper og tror vi kan skape en plattform som kan bidra på sin måte i det store skiftet. Vi mener vi har bena ganske godt plantet på jorda når vi sier at Norge trenger en ny nettavis om norsk innovasjon og nye teknologibedrifter. Shifter blir det.»

Sitatet er hentet fra den aller første artikkelen vi publiserte i mai 2016. Den lave oljeprisen hadde sendt titusener ut i arbeidsledighet. For oss var det en solid vekker om at den norske økonomien måtte bli mer variert. Norge måtte tenke nytt, få flere ben å stå på. Gjennom god journalistikk kunne vi bidra på vår måte, mente vi gründerne.

Som alle andre oppstartsbedrifter hadde også Shifter en tøff start. Redaksjonelt var det riktignok en opptur fra første stund. Det var en tørst etter å lese mer om det som foregikk i det raskt voksende innovasjonsmiljøet, og leserne strømmet til. Men vi var journalister, ikke økonomer, jeg og Lucas Weldeghebriel. Vi klarte riktignok å få inn noen kroner her og der – gjennom en håndfull annonser og barmhjertige givere i en folkefinansiering på Patreon (takk for smør på skiva, alle sammen). Men først da vi fikk inn siviløkonom Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, som blant annet hadde vært med å bygge opp Lendo, ble Shifter til noe mer enn et privatøkonomisk overlevelsesprosjekt.

Siden har det gått slag i slag, og vi har fått inn stadig nye dyktige kolleger som ble med på å løfte prosjektet til nye høyder. Vi fikk også med oss et knippe investorer, som ikke bare bidro med kapital, men også ga gode råd og strategisk hjelp på veien. Ikke minst har styrelederne Ragnar Bø, Harald Strømme og Espen Egil Hansen på hver sin måte gjort sitt til at vi har klart å bli den sterke merkevaren vi er i dag.

VI har ofte vært først ute og tett på med nyhetene om norske gründerselskaper. Vi har gitt innsikt som man ikke får andre steder, både gjennom artikler, podkasts, databaser og konferanser. Men hele tiden har vi hatt lyst til å gjøre enda mer - noe som ikke alltid er like lett i en startup med begrensede ressurser.

I dag ble det altså kjent at vi slipper inn store Schibsted som majoritetseier i Shifter. For oss er dette en stor dag, og vi mener dette grepet vil gjøre det mulig å realisere ambisjoner det ville vært vanskelig å nå på egen hånd. Den opprinnelige visjonen om at vi skal bidra til det store skiftet, står sterkere enn noen gang. De som er fornøyd med Shifter i dag, vil forhåpentligvis bli enda mer fornøyd når vi slår kreftene sammen med et av Nordens største mediekonsern.

Noen vil kanskje spørre seg hvordan det vil påvirke Shifters journalistikk at vi nå får Schibsted som majoritetseier. Svaret er at vi lar oss kjøpe, men vi lar oss ikke kjøpe. Shifter vil fortsette å være redaksjonelt uavhengig og følger Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Schibsted Ventures har de siste årene bygget seg opp til å bli en sentral investor i norske oppstartsbedrifter. De er inne som eiere i kjente startups som Tørn, Bookis, Firi og Tibber. Våre journalister vil selvfølgelig fortsette å dekke denne aktiviteten på godt og vondt.

Sammen med Schibsted vil vi nå ut til enda flere med kvalitetsjournalistikk om det vi mener er det viktigste i Norge akkurat nå - det store og nødvendige skiftet i næringslivet. Det har akkurat begynt, og det har Shifter også.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!