Matt Clifford er medgründer i Entrepreneur First

Corona-viruset vil vise investorenes sanne ansikt

Gründere vil ikke glemme de investorene som ikke oppfører seg ordentlig, advarer Matt Clifford i Entreprenur First.

De fleste av oss i startup-communitiet er litt stolte over å vite noe om ting som ekspontiell vekst.

Likevel har det vært krevernde å ta innover seg hvor raskt corona-viruset har endret landskapet de siste ukene.

Dessverre bruker noen investorer denne globale krisen til å oppføre seg dårlig.

Det er uetisk, korttenkt og kontraproduktivt – selv om du mener vi lever i en ny verden.

I løpet av venture-investorenes 12 år lange «bull-market», så kjempet de ulike VC-ene om å være mest mulig «gründervennlige». Det har utvilsomt ført til en overflod en kan være kritisk til, - med WeWorks ekstraordinære (mangel på) styringsstruktur som et eksempel på at toppen var nådd-, men den var bra for gründerne.

Nå som det ser tyngre ut fremover, er vi i ferd med å finne ut av hvilke VC-selskaper som virkelig er bygget på «gründer-vennlighet», og for hvilke det bare var et beleilig marketing-budskap.

Trekker «term sheets»

Jeg har sett mer dårlig atferd fra investorer de siste 10 dagene enn det jeg har sett de siste årene jeg har drevet Entrepreneur First. Signerte avtaler er vanligvis «hellige» innen venture, men denne uken har vi sett selskaper som har prøvd å halvere verdisettingen på samme dag som kontraktssigneringen, eller til og med prøvd å «ghoste» gründerne fullstendig som om avtalen aldri hadde funnet sted.

Deres motivasjon er vanskelig å forstå. Folk er i panikk, markedene er i kaos. Ingen ønsker å investere i et selskap uten en fremtid eller å overbetale for en startup med blekere fremtidsutsikter. VC-er har deres egne investorer, de såkalte LPs (limited partners), og noen av dem vil presse VC-ene til å trekke seg tilbake.

Det er helt ok. Som de fleste VC-er, så tror jeg på markedet. Hvis tilbudet av kapital synker, så kan og bør også verdisettingen synke. Entreprenører må bli klare for en ny normalsituasjon.

Men det finnes noen sjokkerende saker. Det er spesielt når VC-er prøver å etter-tilpasse den nye normalen, og gå tilbake på avtaler de allerede har signert på .

Det er spesielt uetisk på grunn av den enorme maktforskjellen mellom en VC og gründere mot slutten av en kapitalinnhentingsrunde.

De fleste startups begynner kapitalinnhentingen når de har noen få månders runway igjen. Etter at de har gått en rekke runder i møter med investorer, signert term sheet og gått gjennom en due dilligence, så har tiden rent ut.

Så hvis en VC trekker sin avtale, eller sier at de kun vil fortsette under helt andre forutsetninger, er det spesielt brutalt ettersom prosessen har tatt for lang tid og utarmert oppstartsselskapets sparepenger.

Omdømmer vil bli skapt eller tapt

Dette er også dumt. Omdømmet er den viktigste valutaen innen VC. Og det er akkurat denne type atferd som gründere snakker om i lang tid etterpå.

En VC fortalte meg denne uken at hvis de oppholdte en avtale som de signerte uken i forveien, at LP-en ville tenke de var idiotiske og aldri investere igjen.

Jeg minnet ham på om at LP-er har enda mindre sannsynlighet for å få investert igjen hvis gründere sier at de ikke vil ta imot penger fra den VC-en.

Referansesjekker blant gründere er, heldigvis, i hjertet av LP-ens due dilligence.

Det er et nyttig spørsmål for investor som føler seg fristet til å gå tilbake på en avtale de har signert før omfanget av krisen ble tydelig.

Hvis du allerede har gjort denne dealen og overført pengene, hvor høyt oppe på listen over problemer vill det være-

I de fleste tilfeller, selv hvis du ikke føler på en etisk plikt, er det ikke verdt skaden på ditt rykte.

Heldigvis beskriver jeg en liten minoritet av VC-er. Denne uken har jeg også sett heltmodig atferd blant investorer som gir alt for å støtte gründerne de har investert i. Jeg ser engleinvestorer som trer inn i selskaper som VC-er har latt i stikken, samt VC-er som har gått til sin LP for å endre investeringsreglene slik at de kan doble investeringen i en startup som har det tøft.

I så måte er det et fantastisk klargjørende øyeblikk for entreprenører. Det er enkelt å være «gründervennlig» i oppgangstider og hver runde er større enn den forrige. Kun tøffe tider avslører folks kjerneverdier.

Kjerneverdier har alt å si i en industri som er bygget på et ti år langt partnerskap. Ingen entreprenører ønsker å gå inn i et forretningspartnerskap med en investor som blir en opportunist ved første tegn til problemer.

Jeg mistenker dette vil være et viktig øyeblikk for det ferske europeiske økosystemet. Samt et med varige konsekvenser.

Gründere husker godt.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert i Sifted.eu.

Har du opplevd dårlig atferd fra investorer i det siste, ta kontakt med Shifter: lucas@shifter.no