Flowmotion har vunnet flere priser på veien. Foto: Kai T. Dragland/NTNU

Flowmotion feirer: Forhåndssolgte kamerastativ for 11 millioner kroner. Målet var 260.000 kroner

Publisert Sist oppdatert

– Vi håpet jo at vi skulle klare det med god margin, men vi så ikke for oss at responsen ville være så ekstrem, sier gründer Lars Flesland.

Flowmotions kampanje på Kickstarter har tatt fullstendig av. Det var tidlig klart at det kom til å gå over all forventning, da de kjørte i gang crowdfundingen i november i fjor. Allerede etter en time var målet på 30.000 amerikanske dollar nådd. Når kampanjen nå går inn i sine siste timer, har den nådd svimlende 11 millioner kroner og over 5000 kjøpere.

–  Det var stort da vi passerte en million dollar – såpass ærlig må vi være, sier Flesland.

Starter produksjon

Flowmotion lager et "stativ" (se video under) som bruker sensorer og elektriske motorer til å holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet.

Flesland forteller om en overveldende respons og positive tilbakemeldinger fra folk over hele verden etter at de lanserte kampanjen. Den norske startupen ble også omtalt på Forbes.com, Digital Trends og Business Insider. Også UNILAD publiserte promotionvideoen til Flowmotion.

De første stativene er planlagt utsendt om ikke lenge, ifølge kampanjesidene. Gründerne fastholder at de er i rute, selv om det nå blir en produksjon av et helt annet omfang enn forventet.

– Nå fremover handler alt om å levere et knallbra produkt til alle backerne våre. Vi har jobbet med produksjonspartneren vår i ett år, så selv om forhåndssalget er over all forventning, påvirker ikke det produksjonen. Vi er rigget for å håndtere mye større volum enn dette, forteller Flesland til Shifter.

Skalerer opp

– Har dere behov for å hente mer penger, eller er alt nå under kontroll med denne salgssuksessen?

– Vi kunne overlevd med dette, og vokst sakte og organisk, men for å konkurrere internasjonalt må vi vokse fort. Planen nå er å få inn investorer med riktig kompetanse og nettverk, og som ikke minst synes teknologien, produktet og selskapet er spennende, understreker Flesland.

– For dere kan det vel være naturlig å søke investorer med nettverk i de store consumermarkedene, i USA og Asia?

– Ja, men det er mange dyktige folk i Norden også. Vi ser til USA, men ønsker hovedsaklig nordiske investorer. Aller helst noen med litt punch internasjonalt.

Guts og unike ferdigheter

Flowmotion ble startet av de fire gründerne Didrik Dimmen, Eirik Dyrseth, Julie Bauge og Lars Flesland. De har bakgrunn fra NTNUs entreprenørskole. Mens Dimmen, Dyrseth og Flesland er utdannet sivilingeniører, er Bauge utdannet innen markedsføring. I tillegg til de fire gründerne, er teamet etter hvert utvidet til ti personer. Kapitalen skal gå til å ble enda flere, samt å markedsføre produktet tungt internasjonalt.

– Vi trenger ingeniører og markedsførere med guts og unike ferdigheter. Det blir en stor utfordring å hente de dyktigste folkene i Norge og Nordsen - men vi har klart det før, og vi håper at folk er nysgjerrige på det vi driver med, påpeker Flesland.

Prisvinner

Det har til nå gått meget raskt opp og frem for Flowmotion. Studentstartupen fra Trondheim har fått godt med oppmerksomhet her til lands, før de nå «tok verden» på Kickstarter. Under en event på konferansen Technoport i Trondheim crowdsourcet de 85 investorer, og hentet slik rundt en million krone.  De har også vunnet pengepremier i ulike gründerkonkurranser, blant annet som Årets studentinnovatør nå i høst.

Flowmotion er ikke den eneste norske hardwarestartupen som har hatt sukess med forhåndssalg. Hvis du mot all formodning ikke har fått med deg den bemerkelsesverdige lanseringen til nettbrettet til reMarkable, kan du lese om det her:

Rett og slett reMarkable: Solgte «papirnettbrett» for 1,5 millioner kroner på 24 timer!

Og slik virker forøvrig Flowmotion ONE:


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med Kimberly Larsen i Timetoriot – rusmisbruker da hun var 12, TV-stjerne da hun var 18, og gründer når hun er 36. Hun mener den tøffe oppveksten har gjort henne mer hardfør i oppturene og nedturene som gründer. Hun forteller om tech-tabbene som kostet henne 300.000 kroner, og hvordan selskapet nå henter investormillioner for å snu om på det tungrodde og hierarkiske frilansmarkedet for film og tv. Dessuten om karrieren i Hotel Cæsar, rundene som thai-bokser, den halvannen time lange praten med Donald Trump, oppholdet i Innovasjon Norges tech-inkubator i Silicon Valley, startupscenen i Bergen og mye mer.

Lytt til hele podcasten her på Shifter. Eller last den ned i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter». Og sist, men ikke minst: Glem ikke å rate oss i iTunes hvis dere er fornøyd.