Når Vipps nå åpner opp kontorene igjen er det merkevareentusiast Sigrid Våg som ser til at alle nyansatte blir kjent med kolleger og organisasjon. Et av de punktene er et ukentlig utendørs bootcamp. Det første ble gjennomført i Middelalderparken, en kort joggetur fra hovedkontoret i Bjørvika.

Vipps sin mobilsatsing ble unnfanget på en oktoberfest: Nå er de endelig tilbake fra hjemmekontorene, til flere uventede ideer, men først noen treningsøkter i parken

Vipps har ansatt 94 nye under pandemien, nesten en tredjedel av arbeidsstyrken. Slik rigger fintech-kjempen seg for å lykkes i den nye hybride hverdagen.

Publisert

– Sosial trygghet er viktig. En tydelig tilbakemelding fra våre nyansatte er at noe av det vanskeligste med å jobbe digitalt, er nyetableringen og bli kjent med dem du skal jobbe sammen med, sier Sigrid Våg, merkevareentusiast og ansvarlig for flere av initiativene Vipps setter i gang i forbindelse med gjenåpning av kontoret.

Det er ikke noe som er gjort på en kaffepause, selv om akkurat kaffepausen er helt essensiell for å lykkes. Så viktig at det første som møtte de ansatte da Vipps åpnet dørene til kontoret i Bjørvika i Oslo var kalt bakverk og kaffe, slik at man innlede uken med å slå av en prat i fellesarealet i inngangspartiet.

Prioriterer nyansatte ...

– Vi er en liten miniarbeidsgruppe som jobber med det vi kaller «Familiegjenforening». Vi begynner med litt mindre ting, som kaffemøter og bootcamp én gang i uken, sier Våg, som selv var med på den første treningsøkten i Middelalderparken.

Selv om dørene til kontoret er åpnet, er det ikke helt fritt frem. Den første uken regner Våg med at cirka 100 av de omtrent 300 ansatte har vært tilbake på jobb. De nyansatte har førsteprioritet.

For Even Westerveld i Vipps er det prioritert å la medlemmene i hvert enkelt team bli kjent med hverandre først

Og dem er det mange av. Etter at Erna Solberg stengte ned Norge 12. mars i fjor har Vipps nyansatt 94 personer. Omtrent to tredjedeler er fordi selskapet har vokst, mens den siste tredjedelen har erstattet personer som har sluttet.

... og teamene

De etablerte teamene skal sveises sammen først. Da pandemien slo til, var godt innarbeidede team en viktig årsak til at organisasjonen var raskt i gang fra utspredte hjemmekontorer, ifølge Even Westerveld, leder for Mennesker og merkevare i Vipps.

– Nå har vi en ny situasjon. Alle team har noen eller mange nye. Da er det et poeng i seg selv å bli kjent på nytt. Det må til før vi kan invitere alle på fest, sier Westerveld som selv er en av de 94 som har begynt i Vipps under pandemien.

Mener du at det har sine begrensninger å sitte desentralisert når teamene skal bygges?

– Jeg vil ikke dra det så langt. Om vi får gjennom fusjonsplanene våre vil vi jo sitte veldig geografisk spredt. Man må absolutt ikke sitte sammen fysisk hver dag, men for å etablere fellesskapet og det sosiale limet i en gruppe er de fysiske møtene avgjørende, sier Westerveld.

Åpner for deling

Til å begynne med legger Vipps opp til at de ansatte skal være i snitt 2,5 dager i uken på jobb. Hvor lenge den begrensningen skal være eller om den til og med kan bli permanent, gjenstår å se.

– Vi har jo mange mennesker som driver med konsentrasjonsarbeid. Det kan gjøres vel så bra på hjemmekontor, sier Våg.

Det første som møter en i entreen til Vipps er et fotogalleri med ansatte. Etter halvannet år med stengt kontor og 94 nyansatte er det i sterkt behov av oppgradering.

Utover høsten planlegges det for litt større arrangementer, som den interne Vipps-skolen for nye medarbeidere i september og et tredagers Hackathon i oktober. Da regner Våg med at alle ansatte har fått to vaksinedoser og skal være klare for klekke ut nye ideer i større grupper på tvers av organisasjonen.

– Det er veldig viktig at vi også legger til rette for møter på tvers av team. Det har jo ikke skjedd under pandemien. Vipps er helt avhengig av at vi møter hverandre helt tilfeldig på tvers av team, sier Westerveld.

– Du mener at det er slik de uventede ideene oppstår?

– Vi skal legge til rette for nysgjerrighet. For eksempel ble ideen til mobilsatsingen vår født sent på kvelden på en oktoberfest, så ja, det er viktig, sier han.

Bedre med digitale fellesmøter

Hva er så det viktigste Vipps som organisasjon har lært seg under pandemien. Sigrid Våg nevner flere ting, noen forventede andre kanskje litt mer overraskende. Even til omstilling når det må til, er en av dem. Å kunne jobbe hjemmefra er en sak, hvordan man gjør det på best mulig måte en annen.

– Det er mange av våre utviklere som har oppdaget at par-programmering fungerer veldig bra remote. Alle vil ikke ha noen som kikker en over skulderen, sier Våg.

En annen ting hun har observert er at skikkelig store fellesmøter faktisk fungerer bedre digitalt.

– Sammenlignet med å klemme inn 200 personer i et litt for lite lokale, der alle ikke helt får alt med seg, er det lettere å få folk til å rekke opp hånden digitalt, sier hun.

Til sist har hun erfart viktigheten av gode kommunikasjonsverktøy. I teknolog-tunge Vipps heter favoritten Slack.

– Vi har lagt emojis for levereglene våre og bruker dem aktivt i internkommunikasjonen. Og vi har en egen «fuckup»-kanal som vi både viser at det er tillatt å gjøre feil og at vi kan lære av å gjøre feil.

- Selv om fysiske møter er utrolig viktige, viser det at kultur også kan bygges digitalt