FinTECH

«Tenk om vi kunne få se en ledende næringspolitiker gå på scenen og si: Nå skal vi bli best på betalinger»

Den nye Finance Innovation-sjefen vil bygge en mer «empatisk» organisasjon og få politikerne til å skjønne at finans kan være en like god eksportnæring som havvind.

Den nye Finance Innovation-sjefen Bent Gjendem mener det er alt for lite fokus på finans som vekstnæring i Norge.
Publisert

Etter to måneder i sjefsstolen begynner Bent Gjendem å finne seg til rette i rollen som leder av Norges fintech-klynge, etter at han tok over for Atle Sivertsen som gikk videre til å bli toppsjef for Highsoft.

Så var det heller ikke ukjent farvann han ga seg ut på. Gjendem satt med i styret i Finance Innovation de tre første årene, og var en av dem som bidro til at organisasjonen fikk sin Norwegian Centres of Expertise-status.

– Hva kan vi vente av Finance Innovation med deg som sjef, mer av det samme, eller en ny retning?

– Vi skal feire fem år litt senere i høst. Etableringen og veien frem hit, mener jeg ikke kunne ha vært gjort så mye bedre. Men vi er altså fem år, nå skal vi begynne skolen. Det er en ny fase, og med nye faser kommer det endringer, sier Gjendem.

– Så Finance Innovation vil bli en mer synlig organisasjon under din ledelse?

– Det håper jeg virkelig. Det er et behov for det. Det er for lite fokus på finans som en vekstnæring i Norge, mener han.

Strategiarbeidet er i gang

Arbeidet med å legge en strategi for de kommende årene er allerede i gang. En viktig del i det arbeidet vil være å finne ut hva de litt over 100 medlemmene i organisasjonen tenker om klyngen, hvilken funksjon den fyller for dem og hva som gir dem verdi.

– Jeg håper på å ha fått snakket med de aller fleste før jul, forteller Gjendem.

Eksakt hvordan strategien vil se ut, vet han ikke enda, men at styrken ligger i medlemmene, uansett om de er banker, forsikringsselskaper, akademia eller startups, er han sikker på.

– Vi skal både være energisk, forstå hva som skjer og empatisk overfor de som har et forhold til oss, sier Gjendem.

Empati blir et viktig punkt

Nettopp empati ser ut til å kunne bli et sentralt tema for den organisasjon Gjendem vil bygge. Han kommer tilbake det flere ganger i intervjuet.

– Jeg tror empati er en mangelvare i dag. Empati i den betydningen at vi må forstå behovene til institusjoner, bedrifter, gründere og akademia. Hva er det en startup trenger, og hvordan kan vi tilby det, sier Gjendem.

– Det er når du får vekst og tjener penger på noe, at du får innovasjon. Og innovasjon er et økonomisk begrep, ikke teknologisk. Det trenger vi empatien til å forstå, fortsetter han.

Travel sjef på farten

Shifter møtte ham for å få vite mer om hvilken organisasjon Finance Innovation vil bli under hans ledelse på en usedvanlig travel dag. Gjendem var innom Oslo for å delta på et sam-arrangement med Startuplab, før han satte seg på et fly til Danmark for å delta på Nordic Fintech Week, der Finance Innovation er en av partnerne.

Arrangementet i hovedstaden var en paneldebatt under Oslo Innovation Week med tittelen: «Scaling fintech from Norway. What is missing?». Det var neppe en tilfeldighet.

Finans skal være en eksportnæring

For utover det litt mer filosofiske empati-målet er det åpenbart at det å bidra til at flere norske fintech-selskaper som vokser seg sterke nok til å gå ut i verden, vil være en sterk drivkraft for den nye Finance Innovation-sjefen.

– Når norske næringspolitikere snakker eksport etter oljen, går det mest i havvind og laks. Ikke at det er noe galt i det, men jeg vil åpne politikernes øyne for at finansielle tjenester kan bli en viktig eksportnæring for Norge, sier Gjendem

Resonnementet til Gjendem er omtrent slik. Nordmenn har i prinsippet alle forutsetninger for å lykkes; mange med høy utdannelse, gode tech-miljøer, og ikke minst en digital infrastruktur. I tillegg er nordmenn gode til å bygge produkter som faktisk virker - men dårlige til å selge dem.

– Ta Revolut. Det er ikke noe i veien for at vi kunne ha bygd den appen i Norge. Mange norske banker har apper som er vel så bra, men de hadde neppe fått 20 millioner kunder om de hadde startet i Norge, sier Gjendem.

Revolut kan likevel være en inspirasjon, mener han. Den britiske digitalbanken tjener nemlig ikke først og fremst pengene på lån, men på abonnementsavgifter. Det tror han er en pekepinn om fremtiden – etter hvert også i Norge.

Hva skal til for skalering?

Gjendem refererer til McKinseys Global Banking Report som viser at etter finanskrisen er bank den næringen som har vært lavest priset uansett hvilke metoder man måler etter.

– Spesialistbanker og dem som har inntekt utenom kreditt, er mest lønnsomme og mest verdsatt. Norske banker må være klare over at de som klarer å få «fee»-inntektene de kommende 15-20 årene, vil være vinnerne, sier Gjendem.

Spørsmålet er da om den utfordringen vil komme fra norske eller internasjonale selskaper? Dette fører oss tilbake til temaet for debatten. Hva er det som savnes for å få norske fintech-selskaper til å skalere internasjonalt?

Start egen gründerreise med Iphone og Mac

Akkurat det har den nye Finance Innovation-sjefen bedre forutsetninger til å svare på enn de fleste. Etter flere år som leder for brukeropplevelser i Norges første digitalbank Sbanken, gründet han i 2014 Monobank, som etter sammenslåinger med først Brabank og så Easybank er blitt til Leabank.

– Jeg startet med en Iphone og en Mac, og da jeg forlot selskapet var vi 50 ansatte, hadde litt over fire milliarder i utlån og tilstedeværelse i syv land, forteller Gjendem.

At selskaper som svenske Klarna og Zettle, og for all del hans egen gründerreise, kan fungere som både inspirasjon og gi spin-off-effekter i form av nye selskaper, er bra, men ikke nok.

Denne gangen refererer Gjendem til internasjonale undersøkelser som viser at det kommer mer nyvinning og innovasjon fra eksisterende selskaper enn fra startups og scaleups.

Tror på samarbeidsmodeller

– Det er derfor jeg har stor tro på en modell der corporates og startups samarbeider for å skape flere scaleups.

Han nevner et eksempel fra egne rekker. Finance Innovation har vært med å initiere et prosjekt for å avdekke svindel på bilforsikring ved hjelp av AI og maskinlæring. Dette er noe som har krevd deling av store mengder data mellom aktører som til vanlig er konkurrenter. Det at Finance Innovation kommer inn som en nøytral prosjektfasilitator tror jeg både er betryggende, og gjør at prosjektet gjennomføres raskere enn det ellers ville gjort.

– En startup kunne aldri ha begynt med et slikt prosjekt, men takket være et omfattende samarbeid mellom mange etablerte aktører, kunne prosjektet gjerne resultert i en egen satsning, eventuelt en startup. Der skal Finance Innovation være med å legge til rette, sier Gjendem.

Utelukker ikke investeringer

– Til forskjell fra organisasjoner som Startuplab og The Factory, har Finance Innovation ikke investert penger i oppstartsselskaper. Vil det fortsatt være slik?

– Når jeg har snakket med start-ups om hva de ønsker, er det en sak som skiller seg ut – og det er penger og tilgang på smart kapital. Så enkelt er det. Aller viktigst er det i den fasen der man typisk trenger 1 til 3 millioner.

Penger og tilgang på smart kapital er det aller viktigste for startups, ifølg Bent Gjendem.

– Så på det området kan det skje en endring?

– Det er for tidlig å si hva vi skal gjøre med de tilbakemeldingene, men jeg er definitivt åpen for å dra lærdom fra det StartupLab og andre gjør riktig og gjøre samarbeid, sier han

Vil heve ambisjonene

Bent Gjendem er gjennom intervjuet overbevist om at han virkelig skal klare å få til det som kreves for å få norske fintech-selskaper til å skalere internasjonalt, og at han er beredt på stå på barrikadene for at det skal skje.

– Jeg tror det begynner med at man vil noe skal lykkes. Tenk om vi kunne få se en ledende næringspolitiker gå på scenen og si: Nå skal vi bli best på betalinger.

– Det er ikke så galt, det som blir gjort i dag, men vi må gjøre to ting: 1. Heve ambisjonene. 2. Gjennomføre det – ikke bare snakke om det.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*