bANK OG FINANS

Nå er duoen bak en av Norges mest brukte betalingsløsninger enige om å henge sammen i fem nye år

Systemer som sender ut over 350 millioner regninger i året, må være stabile. Da er det ikke så rart at samarbeidspartnerne bak tjenestene efaktura og avtalegiro ikke skiller seg.

Eivind Gjemdal, Bits t.v. og Jan Hauglie, Mastercard Payment Services fortsetter en langvarig samarbeid
Publisert

Avtalegiro og efaktura har vært en del av hverdagen til nordmenn i 20-30 år. De har bidratt til at Norge har fått ord på seg å ha en av verdens mest digitaliserte betalingsinfrastrukturer.

I fjor ble det for første gang sendt ut over 200 millioner e-fakturaer, mens avtalegiro ble brukt 148 millioner ganger. I alt betalte nordmenn digitale regninger for 770 milliarder kroner.

Bak alt dette står Bits, bank- og finansnæringens infrastrukturselskap og Mastercard Payment Services, tidligere Nets. De har samarbeidet om dette helt siden tjenestene ble innført og har nå blitt enige om å fortsette samarbeidet i fem nye år.

– Vi har sammen bidratt til å bygge og forme dagens digitale betalings-Norge. Vi ser frem imot å fortsette den jobben, sier Bits-sjef Eivind Gjemdal til Shifter.

– Med tanke på hvor lenge dere har jobbet sammen, fantes det egentlig noen reelle utfordrere om kontrakten?

– Det ville ha ført til betydelige kostnader å bytte leverandør. Samtidig må vi finne hverandre som partnere hvis vi velger å forlenge samarbeidet. Det har selvsagt vært kommersielle forhandlinger og vurderinger om retning for utviklingen av tjenestene, sier Gjemdal.

– Er det noen store nyheter i denne avtalen eller er det først og fremst en videreføring av samarbeidet?

– Det er lagt vekt på hvordan tjenesten skal videreutvikles og være relevant over tid. En av suksessfaktorene til disse tjenestene er jo at de faktisk har beveget seg over tid, sier Jan Hauglie, administrerende direktør for Mastercard Payment Services Norge.

Et ganske så ferskt eksempel er efaktura-tjenesten «Ja takk til alle» som sikret at alle efakturaer kan bli sendt til nettbanken, og til aktører som Vipps og Bill Kill uten at kundene måtte tegne avtale med en og en leverandør.

Et enda ferskere eksempel er at Bits og Mastercard har etablert en bedre løsning for avtalegiro ved bankbytte. Den gjør det enkelt for oss forbrukere å bytte bank og ta med seg sine avtalegiroavtaler og betalinger til den nye banken.

Den sistnevnte tjenesten mener Bulders app-ansvarlige Nicolai Hope Møller var en nesten like viktig årsak som Apple Pay til bankkonseptet sterke kundevekst de siste månedene.

I mai i år hadde 37 banker fått løsningen på plass, og Bits venter at de fleste bankene er i mål før året er omme.

– Jeg kan ikke kreve at en enkeltbank tilbyr tjenesten digitalt i sin nettbank til nye kunder, det mandatet har jeg ikke. Men vi ser at mange banker har tatt løsningen i bruk, og mange banker har valgt elegante og brukervennlige løsninger. Men vi kan regulere at alle bankene må kunne svare på en henvendelse om overføring av avtalegiroavtaler til en ny bank, sier Gjemdal.

– Det som er bra med at vi er blitt enige om å være partnere i et femårsperspektiv, er at en del aktiviteter får effekt og trykk over tid, sier Gjemdal.

– Det sies jo at en årsak til at Mastercard kjøpte bedriftstjenestedelen av Nets var for å bruke Norge som et utstillingsvindu for nye betalingsløsninger. Hvordan går det med eksporten?

– Det handler veldig mye om kompetansedeling i første rekke, om hva vi har gjort i Norge, hva som fungerer, og hvorfor det fungerer som det gjør, sier Jan Hauglie og fortsetter:

– Det som fascinerer ute i verden er tillitsdimensjonen i en tjeneste som «ja takk til efaktura», og ikke minst samarbeidet i den norske banknæringen. Det er noe som stikker seg veldig ut.

– Ja, vi burde ha eksportert Bits i tillegg, humrer Eivind Gjemdal, for avtalegiro og eFaktura er tjenester som krever en felles operatør av infrastrukturkomponentene .

 

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen