Fintech

Klarna satser hardt på AI og gjenbruk i globalt vårslipp

Personlig shoppingassistanse på video, enklere videresalg av ting kjøpt på Klarna, og AI-drevne produktanbefalinger, er nyheter i nydesignet app. Men AI-hjelpen får nordmenn ikke glede av med det første.

Videresalgt av ting kjøpt i Klarna-appen, AI-drevne shopping-forslag og direkte-kontakt med personlig shopper via chat eller video er noen av nyhetene fra Klarna.
Publisert Sist oppdatert

I fjor høst ble Spotlight lansert som Klarnas store utstillingsvindu for nye produktlanseringer, et grep som kan minne en del om hvordan Apple lanserer nye produkter. Onsdag var det dags for presentasjon av «vårkolleksjonen».

Den besto av fem nyheter som skal bidra til en enklere og mer personlig shoppingopplevelse. Altså det som på Klara-språk kalles «smooth».

Største nyheten

Den kanskje største nyheten er at kunstig intelligens nå dukker opp for alvor i Klarna-appen.

Det svenske selskapet beskriver sin nye «discovery shopping feed » som stedet for uendelig mange personlige og relevante produktanbefalinger. Den oppdateres i sanntid med produkter og tilbud som skal bli stadig mer skreddersydd, ettersom appen lærer seg mer om brukeren.

– Vår AI-drevne discovery shopping-feed er den neste evolusjonen i Klarnas app mot å gjøre den til startpunktet for alle innkjøp. Dette er en videreutvikling av flere AI-initiativer, og gir forbrukerne mer personalisering enn noensinne, sier Klarna-sjef og medgründer Sebastian Siemiatkowski i en pressemelding.

Tilbudene som dukker opp, skal også være integrert med prissammenligningstjenesten, som er resultatet av Klarnas siste store oppkjøp - Pricerunner for 9,2 milliarder svenske kroner i slutten av 2021.

LES MER: Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen

Besto Sebastians «mamma-test»

Denne AI-hjelperen skal, etter det Shifter erfarer, imidlertid ikke ha noe å gjøre med samarbeidet svenskene påbegynte med Open AI nylig, der man ved hjelp av en egen Klarna plug-in kan spørre ChatGPT om råd og anbefalinger.

Da det samarbeidet ble lansert for en måned siden var Klarna-sjefen begeistret over å være det eneste europeiske fintech-selskapet med egen ChatGPT-plugin.

– Jeg er superentusiastisk med tanke på denne plugin-løsningen med ChatGPT, fordi den består mitt viktigste kriterium – det jeg kaller «mammatesten». Det betyr ganske enkelt om mammaen min vil forstå det og synes det er nyttig. Det gjør denne fordi det er enkelt å ta i bruk, og det kan virkelig løse mange problemer, sa han i en annen pressemelding.

Den er det fritt frem å laste ned og bruke. Klarnas egen AI-drevne shopping feed, blir derimot ikke en del av den nydesignede appen som nordmenn nå kan laste ned. Den kommer, men Shifter har ikke fått noen dato på når det skjer.

LES MER: Dintero innleder samarbeid med Klarna

Nytt design

Appen skal ha fått ny design og skal hjelpe brukeren å shoppe og holde styr på din personlige økonomi. En av nyhetene skal være at de er delt inn i fem logiske faner: «Handle», «Kjøp», «I butikk», «Budsjett» og «Profil». Med tanke på at de fem eksisterende fanene i Shifters Klarna-app heter «Shop», «Kjøp», «I butikk», «Bank & Kort» og «Profil», tro vi kanskje ikke appen i seg selv byr på de største endringene.

Da er det mer sannsynlig at «Spør Klarna, din egne personlige shoppingassistent» vil være en større nyhet. Det er resultatet av et annet av Klarnas milliardkjøp i 2021 - det britiske selskapet Hero.

Den gir brukeren tilgang til Klarnas egne team av shopping-eksperter via chat eller video. Det er en tjeneste som kan ha en viss appell hos nordmenn. Ifølge en egen fersk Klarna-undersøkelse skal nemlig 77 prosent av alle nordmenn ønske seg en tjeneste hvor de kan snakke med en personal shopper for å få mer informasjon når de handler på nett. Dette er «Spør Klarna.»

LES MER: USA prioriteres når Klarna lanserer oppgradert app

Hopper på gjenbrukstrenden

En annen ny funksjon er en knapp for videresalg av ting som er kjøpt via Klarna-appen. Da blir bilder og produktdetaljer forhåndutfylt i annonsen som så enkelt kan deles på markedsplasser som Finn eller Tise.

Også her kommer Klarna markedsundersøkelse med noen tall som peker i retning at dette kan falle nordmenn i smak, da den etter hvert kommer til Norge. Mer enn tre av ti nordmenn (31 %) sier at det er mer sannsynlig at de selger noe brukt nå enn for ett år siden.

I dag er denne tjenesten tilgjengelig i Sverige, i et samarbeid med den største videresalgsplattformen i Norden, Tradera. Etter planen skal denne tjenesten også snart lanseres med andre partnere i andre markeder rundt i verden.

Verktøy bak kulissene

I itllegg ble det også lansert et par verktøy for butikker og innholdsskapere.

Ads Manager er en selvbetjeningsløsning som skal skape nye muligheter for butikker å komme i kontakt med de riktige forbrukerne på riktig tid. Den tar i bruk Klarnas førstepartsdata slik at butikkene kan nå rett kjøper til rett tid, samtidig som de sikrer at forbrukere får en mer relevant shopppingopplevelse.

Creator Shops tar utgangspunkt i at stadig flere har sosiale medier som sin viktigste inspirasjonskilde for shopping, men at det kan være utfordrende å finne igjen produktene. Med Creator Shops kan nettverket av innholdsskapere få mulighet til å lansere sine egne utstillingsvinduer på Klarna.com, og verktøyene som skal til for å levere en god shoppingopplevelse. Ved å ta i bruk Klarnas Creator Platform, kan innholdsskapere anbefale produkter fra tusenvis av merker og dele videoer og bilder det kan handles fra.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Ja, takk!