fintech

Gavekortgründere tror på gyllene tider sammen med gigant

– Dette er en «gamechanger» for oss, sier Diggecard-sjef Olav Balandin fra hovedkontoret i Bergen, mens medgründerne Arvid Tørset og Kristian Stølen står på scenen i Paris og forteller om avtalen som skal sette turbo på en allerede raskt voksende virksomhet.

Kristian Stølen, CCO (t.v.) og Arvid Tørset, CTO i Diggecard er klare for å lansere partneravtalen med kortterminalgiganten Ingenico på Paris Retail Week
Publisert Sist oppdatert

Diggecard er gavekort-selskapet fra Bergen som, nesten uten av noen har fått det med seg, har bygget opp en internasjonal milliardvirksomhet. I fjor viste konsernregnskapet til selskapet en omsetning på 981 millioner kroner, hvorav det norske morselskapet kun sto for 5,4 millioner.

Over 90 prosent av inntektene kommer fra Storbritannia, som er Europas største marked for gavekort, både digitale og fysiske. Og alt peker på en solid vekst også i år.

– Vi har hatt omtrent 40 prosent vekst i år, og har vårt beste kvartal igjen, så jeg tipper vi vil lande et sted mellom 1,3 og 1,4 milliarder kroner i omsetning, sier Olav Balandin, daglig leder og en av tre medgründere i Diggecard

Enorme skaleringsmuligheter

Det er ikke medregnet eventuelle effekter av partneravtalen med franske Ingenico, verdens største leverandør av betalingsterminaler, som nettopp er blitt presentert. En avtale som har alle muligheter å sette turbofart på Diggecards virksomhet, mener gründerne.

Olav Balandin, daglig leder i Diggecard, har store planer for selskapet.

– Den har enorme skaleringsmuligheter, særlig om vi klarer lande noen større internasjonale bankavtaler. Da blir det mer riktig å sammenligne oss med svenske selskaper som Bambora, enn med noen norske fintech-satsinger, sier Balandin ubeskjedent.

Bambora var et svensk betalingsselskap som ble kjøpt av nettopp Ingenico i 2017. Prislappen var på hele 14 milliarder svenske kroner. I 2021 ble så Ingenico kjøpt av Worldline, også fra Frankrike, for drøyt 80 milliarder kroner og dannet verdens fjerde største betalingsselskap og den største aktøren i Europa.

Oppgradert status

Offentliggjøringen av avtalen kommer nesten halvannet år etter at den ble signert.

I løpet av den tiden er Diggecards plattform, som håndterer hele verdikjeden til digitale gavekort, blitt fullintegrert i Ingenicos betalingsterminaler. Ifølge Balandin sender Ingenico ut omtrent 12 millioner nye betalingsterminaler i år globalt. Fra nå av vil alle ha integrasjon med Diggecards plattform.

– Historisk har det vært en utfordring for oss å få innpass i kassasystemene hos butikkene. Det finnes enormt mange leverandører av såkalte POS-systemer. Gjennom vårt API kan Ingenico nå onboarde butikker automatisk. Det gir oss en kjapp tilgang til markedet og en veldig lav kostnad for å rulle ut nye kunder, forteller Kristian Stølen, medgründer og CCO i Diggecard på telefon fra toget til Paris.

Mens Diggecard utålmodig har ventet på å kunne fortelle om samarbeidet, har deres egen status økt i øynene til Ingenico. Da den første kontakten ble opprettet, var det snakk om at terminalgiganten ønsket seg to leverandører av gavekortløsninger som en verdiøkende tjeneste.

Partner på nivå med Klarna

Nå er selskapet blitt oppgradert som en av tre strategiske partnere på PPaaS (Payment Platforms as a Service). De andre to er Klarna på kredittkjøp og finske Receipt Hero på kvitteringsløsninger.

– Ingenico har begynt å se på gavekort som et strategisk viktig element i tjenestene de leverer til «merchants» i årene som kommer. Som eneste integrerte leverandør har vi fått en gylden posisjon i markedet når vi får lansere avtalen på Ingenico sin stand på hjemmebane under Paris Retail Week, sier den tredje medgründeren Arvid Tørset, teknologisjef i Diggecard.

Norge ligger etter på gavekort

Nå lurer kanskje noen på hvor det snakkes om milliardbusiness på gavekort. Her til lands fører gavekort gjerne tankene til noe som dukker i en konvolutt fra bestemor på julaften, men slik er det altså ikke.

– Norsk retail er overraskende lite profesjonelt når det gjelder gavekort. Her til lands ser vi gjerne gavekort som en transaksjon, en erstatning for penger. I andre land er det en vesentlig del av markedsføringsbudsjettet til store selskaper, noe man bruker for å lokke folk til butikken både fysisk og på nett og for å skape lojalitet, sier Balandin.

Dermed er også Diggecard i dag et ganske så annerledes selskap enn det som startet i 2014. Da var ambisjonen å digitalisere plastikkortene som da fantes, slik at et gavekort kunne kjøpes, selges og bruker fra mobilen.

Balandin forteller at Diggecard begynte som et B2C-selskap, som tidlig fikk et høna-egget-problem i fanget. Uten kunder, ingen butikker og uten butikker, ingen kunder. I 2017 fant selskapet ut at det var meningsløst å jakte sluttkunder, når butikker og restauranter allerede hadde dem på sine hjemmesider og Diggecard hadde en plattform som kunne hjelpe bedriftene med eget gavekort-salg.

Den første plattformkunden var Fixit, som er Norge største innen frisør og sparemarkedet, forteller Balandin og legger til at KDR, som er en nordisk storaktør innen restaurant, var nummer to.

Forhandlet oppkjøp med stort PE-fond

I 2019 kom så sjansen å etablere seg skikkelig internasjonalt. Da ble Diggecard invitert inn til en budrunde om å kjøpe den europeiske virksomheten til det amerikanske gavekort-selskapet NGC.

Den gikk med et årlig tap på rundt syv millioner kroner med en omsetning på 300 millioner kroner og eieren, et PE-fond fra Chicago ved navn Lasalle, ville bli kvitt virksomheten.

– Vi hadde jo tenkt globalt fra dag én og Storbritannia, som det største gavekortmarkedet i Europa var vårt første planlagte stopp. Vi hadde allerede en plan for hvordan vi gradvis skulle bygge opp satsingen, så kom det plutselig en mulighet som ga oss alt på en gang, forteller Balandin.

– Hvordan klarte en liten norsk startup å overbevise et stort amerikansk PE-fond at dere var den rette kjøperen?

– Vårt poeng var at vår teknologi var mye bedre enn det NGC hadde, men at det ville kreve store investeringer for å få på plass våre systemer. Penger som vi egentlig ikke hadde, men vi overbeviste dem om potensialet i vår løsning så de bidro med et konvertibelt lån og vi vant kontrakten, forteller Balandin.

Har tredoblet omsetningen på fire år

Det er nå nesten eksakt fire år siden kontrakten ble inngått og Lasalle har neppe angret på at de valgte norsk. Omsetningen har i løpet av disse årene gått fra 300 millioner til over 900 millioner kroner. Den første store kunden var Bodyshop UK på våren 2020. Såpegiganten var så fornøyd med resultatet at Diggecard fikk levere til Frankrike, Tyskland og Nederland allerede i løpet av sommeren. Senere er også Australia og Spania blitt lagt til.

At mer enn 50 prosent av de britiske gavekortene blir delt ut som bedriftsgaver, påvirker også størrelsen på ordrene. De største ordrene hittil kom i fjor da Barclays Bank bestille 30.000 kort på en gang. En annen nylig storordre kom fra Turkish Airlines. De ønsket at kundene skulle kunne veksle inn sine bonuspoeng i gavekort.

– Det er ikke en bulkordre som Barclays. De har integrert med vår plattform, så når en kunde ønsker å veksle poeng til kort, går både bestilling og levering av gavekort over våre API-er, forteller Balandin.

Hadde tidlig norsk rekord i folkefinansiering

– Hvordan har dere klart å finansiere virksomheten frem til i dag?

– Du skulle kunne si at vi har «bootstrappet» oss frem til nå. Vi har bare hentet småbeløp fra familie og venner. Og så hadde vi faktisk en veldig tidlig Norgesrekord i crowdfunding. Da vi la om til B2B i 2017 hentet vi tre millioner kroner via en plattform kalt Sparkup, forteller Balandin.

Klar for den første større kapitalrunden

Så avslører han en aldri så liten kursendring på kapitalfronten.

– Vi har nettopp besluttet å gå ut å hente 30 millioner pluss. Avtalen med Ingenico gir en uant mulighet til å skalere virksomheten, men da må også vi tørre å satse skikkelig, sier han.

– Jakter dere på investorer i Norge eller internasjonalt?

– Det er et godt spørsmål. Mange vil jo si at internasjonalt er det riktige for oss. 

– Så vi ser etter London-baserte investorer og nordiske, ikke bare norske. Det finnes mange gode fintech-investorer både i Stockholm og København.

Rettelse: I den første versjonen av artikkelen ble Diggecards hovedkontor, i ingressen, plassert i Bergen. Det er nå flyttet tilbake til sitt riktige hjemmested på Vestlandet. 

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen