Vipps Checkout tar sikte på SMB-kundene, ifølge produktsjefen, Jørgen Dalland Selfors.

Går etter SMB-kunder med checkout-løsning, men lanseringen blir «uvippsk»

Vipps Checkout er rett rundt hjørnet, ifølge produktsjefen. Men utsatt betaling og konto-til-konto-betalinger, slik konkurrentene kan skilte med, blir neppe med fra begynnelsen.

Publisert

Vipps har lenge meldt at selskapet skal lansere checkout for nettbutikker i løpet av høsten 2021. Den tidsplanen gjelder fortsatt, melder produktsjef Jørgen Dalland Selfors, men mer eksakt enn «vi er ikke langt unna», blir han ikke.

At den danske utfordrerbanken Lunar lanserte sin egen checkout-løsning for to uker siden, og dermed kom Vipps i forkjøpet, er ikke noe som uroer Selfors.

– Det er ikke noe jeg mister nattesøvnen av, sier han.

Når du skal ut å overbevise norske nettbutikker om hvilken checkout-løsning de skal velge, er det litt enklere å ha fire millioner brukere i ryggen enn 50.000.

Kjente konkurrenter

Den tunge konkurransen for Vipps finnes et helt annet sted, ifølge Selfors. Han nevner svenske Klarna, og til en viss grad Apple Pay og Google Pay.

– Klarna har vært veldig flinke. De redefinerte hvordan du handler på nett for ti år siden og har fått betalt for det, sier Selfors.

Samtidig noterer han at det for tiden dukker opp mange nye selskaper som prøver å kapitalisere på suksessen til Klarna ved å lansere checkout-løsninger, gjerne koblet til «kjøp nå, betal senere» eller annen type kreditt.

– Når det kommer mange løsninger som prøver å løse et lignende problem, forteller det oss at det finnes rom for forbedringer i handelsflyten, sier han.

Jakter på SMB-kundene

Ifølge Selfors er det særlig små og mellomstore bedrifter som sitter på løsninger som ikke er så veldig bra lenger. Det er ikke er så rart, mener han, for en liten bedrift er gjerne mer opptatt av å selge varene sine, enn å finne ut hvilken betalingsløsning som er best, hvordan identifikasjonen av kunden skal skje, eller hvordan frakten skal løses.

Det er disse SMB-ene Vipps jakter. De er ikke ute etter å utkonkurrere Klarna som foretrukken checkout-løsning hos eksempelvis H&M.

Vipps Checkout vil til å begynne med være en ganske så enkel checkout-løsning

– Vi vil tilby SMB-ene en løsning som gir dem det de trenger fra en leverandør. Vipps-betaling, betaling med kort for den som ikke har Vipps og Vipps Logg inn, slik at butikken automatisk får identifikasjon og adresse til kunden, sier Selfors.

Skal by på forbedringene

For alle selskaper som vil tilby checkout-løsninger, er det et argument som er ekstra viktig: Løsningen skal hjelpe butikken med å øke konverteringene. Det vil si at en god flyt og kundeopplevelse i betalingssituasjonen, gjør at flere fullfører kjøpet.

Vipps er ikke noe unntak, og Selfors mener at de har en fordel av at så mange nordmenn kjenner igjen og er vant med å bruke Vipps.

– Vi tilbyr en nokså enkel betalingsløsning som løser de viktigste problemene for nettbutikken i dag, men det følger også et «løfte» om at ny funksjonalitet som vi legger til etter hvert, vil komme uten kostnad for butikken, sier han.

Utsatt betaling utsatt

Et godt eksempel er Klarnas paradegren, «kjøp nå, betal senere», eller utsatt betaling.

Det er noe som Vipps også jobber med, som Shifter tidligere har omtalt, og den dagen det lanseres vil det bli en del av Vipps Checkout.

– For er del kundesegmenter er utsatt betaling veldig viktig, og vi kommer til å svare på det, forsikrer han, men vil ikke gå inn i detalj på hvordan Vipps sin versjon av utsatt betaling kommer til å se ut, eller når den lanseres.

Venter på konto-til-konto

En annen ting som skulle kunne legges til i checkout er konto-til-konto-betalinger. Da Lunar nylig lanserte sin løsning gjorde banken et poeng av at konto-til-konto-betalinger var et alternativ. Det er en betalingsmåte som gjør det billigere for nettbutikken enn om Visa og Mastercards kortnettverk blir brukt som formidling av betalingen.

Men konto-til-konto-betalinger er ikke aktuelt med det første for Vipps. Selfors mener at de fleste undervurderer kompleksiteten, både teknisk og regulatorisk.

- Alle vil kutte kostnader og komme bort fra avhengigheten av kortnettverkene, men det er ikke enkelt. Lunars løsning hadde vært super om både brukere og butikker var Lunar-kunder, men verden er litt mer fragmentert enn som så, sier han.

- Vi bygger Checkout på det som vi vet funker. Da har du kortnettverkene.

Det at all Vipps-betaling bygger på kortnettverkene, vil også gjøre det enklere å eksportere lommeboken til Danmark og Finland, dersom fusjonen med Mobile Pay og Pivo blir godkjent av de regulatoriske myndighetene i de tre landene.

- Så får vi legge til konto-til-konto den dagen noen kommer på en genial løsning som fungerer på tvers av landegrensene.

Tøff integrasjonsjobb

At Selfors snakker med små bokstaver om eksakt lanseringsdato av Vipps Checkout har også en teknisk forklaring. Når det gjelder mindre nettaktører snakkes det ofte om fem store aktører som står for mesteparten av nettbutikkene: WooCommerce, Shopify, 24nettbutikk, Mystore og Magento.

- WooCommerce er størst på SMB-markedet så vi begynner der, men å få all integrasjon på plass med disse aktørene er ikke akkurat «plug and play», ifølge Selfors.

I tillegg innser han at det å overbevise nettbutikker om å bytte Checkout-løsningen i oppkjøringen til julehandelen vil være en tøff nøtt å knekke.

- Dette blir nok en litt uvippsk lansering som rulles ut i det stille til så mange steder vi kan, sier Selfors.