FINTECH

Folkeinvestorenes 10 på topp: Klær, energi, fisk og sex

Fjoråret ble tungt for aksjebasert folkefinansiering, og de samlede investeringene stupte med 30 prosent. Her er vinnerne blant de som var så heldige å få kapital.

2022 gikk helt ikke på skinner for verken Dealflows Stine Sofie Grindheim Simonsen, t.v., eller Folkeinvests Amalie Holt.
Publisert Sist oppdatert

For et år siden var optimismen på fortsatt på topp i de to aksjebaserte folkefinansieringsselskapene Dealflow og Folkeinvest. Etter et 2021 der alle piler pekte til himmels, hadde begge selskapene ambisjonen om en tilnærmet dobling av emisjonsbeløpene – noe som hadde gjort aksjebasert folkefinansiering til et milliardmarked.

Så kom en krig, et inflasjonsspøkelse og strømpriser som nordmenn aldri har sett maken til, og plutselig endte 2022 med at selskapene ikke en gang nådde halvveis til milliardmålet.

– Vi hadde selvfølgelig ønsket at veksten skulle fortsette, men jeg tror alle som driver med kapitalinnhenting, har kjent på at 2022 var et utfordrende år, sier Stine Sofie Grindheim Simonsen, daglig leder i Dealflow til Shifter.

Ulik påvirkning

Samtidig har kriseåret rammet selskapene veldig ulikt.

Fra å ha fulgt hverandre tett i flere år, har Folkeinvest i løpet av 2022 etablert seg som det klart største av de to selskapene.

Allerede i sommer stod det klart at pilene ikke lenger pekte helt i den samme retningen for selskapene, en situasjon som holdt seg også da året skulle oppsummeres.

For Folkeinvest endte året med 57 gjennomførte kampanjer, hvorav 41 lyktes og 16 der selskapene ikke nådde minimumsbeløpet. Samlet emisjonsbeløp ble 281,8 millioner kroner. Det var 13 prosent lavere enn i 2021 som endte på 325 millioner kroner.

Amalie Holt, kommunikasjonssjef i Folkeinvest er godt fornøyd med det utfallet:

– I årets tre første kvartal tilrettela vi for et større volum enn i de tre første kvartalene i 2021. I siste kvartal avsluttet vi året med flere åpne kampanjer. Dersom vi hadde lukket de kampanjene, ville også fjorårets Q4-resultater blitt slått. Det handler om marginer, og vi er, alt i alt, stolt av resultatet i 2022, skriver Holt til Shifter.

Passerte 50.000 investorer

For Holt og Folkeinvest har også andre tall å vise til, som peker på at 2022 ikke var noe katastrofeår. For eksempel at selskapets investorbase økte med 56 prosent i løpet av året, og klarte å passere milepælen 50.000 registrerte investorer på årets nest siste dag.

At det blant disse finnes cirka 3500 investeringsselskaper med en samlet egenkapital på rundt 40 milliarder kroner, er heller ikke noen ulempe for fremtidige kampanjer, mener selskapet.

Og til tross for et lavere emisjonsvolum ligger Folkeinvest an til å få en omsetningsvekst på cirka 20 prosent, noe som skulle bety cirka 17 millioner kroner, gitt at omsetningen i 2021 var på 14,2 millioner kroner.

– Det må sies å være svært bra i et mer utfordrende marked, skriver Holt.

Folkeinvest har i løpet av 2022 også gjort investeringer i vekst og har lagt en god del penger på det digitale produktet og i organisatorisk kapasitet og kompetanse. Dermed konstaterer Holt at underskuddet i 2022 vil bli større enn minuset på 2,3 millioner kroner året før.

Halverte emisjonsbeløpet

For Dealflow viser tallene at 2022 ble en langt tøffere utfordring. På 20 vellykkede emisjoner klarte Bergen-selskapet å nå et samlet emisjonsbeløp på 148,6 millioner kroner. Det var i prinsippet en halvering fra 295 millioner kroner i 2021.

Dermed var det ingen muligheter for Dealflow å gjenta overskuddet på en halv million i 2021.

– Det er alltid kjedelig å gå fra å være lønnsom til ikke å være det, men i 2022 tapte vi penger, konstaterer Grindheim Simonsen.

Hun legger til at den økonomiske situasjonen til selskapet ikke er altfor utsatt. På senhøsten hentet Dealflow nemlig i underkant av ni millioner kroner i en emisjon der eksisterende investorer og noen nye deltok.

– Våre investorer har fortsatt tror på strategien vår, og nå har vi kapital til å ri det ut, sier hun.

Strenge krav til verdsettelse og inntjening

At Folkeinvest har omtrent tre ganger flere ansatte og en investorbase som er mer enn dobbelt så stor (Dealflows base var på 23.000 ved utgangen av 2022), bidrar til at forskjellene mellom selskapene er blitt større, men Grindheim Simonsen peker også på at det er en konsekvens av delvis ulike strategier hos selskapene.

– Det har vært et tungt marked det siste året og det vil det være fremover også. Dermed har vi vært veldig bevisst på hvilke selskaper vi slipper til. I 2021 fikk ti prosent av selskapene vi var i samtaler med mulighetene å gjennomføre sine kampanjer, i fjor var det vare fem prosent, sier hun og legger til:

– Vi kunne absolutt hatt høyere omsetning i år hvis vi hadde sluppet til flere selskaper.

En utfordring har vært verdsettelse. Etter opptursåret 2021 tok det tid før alle selskaper hadde tatt inn over seg at situasjonen var endret. Noe som faktisk fikk konsekvenser ved noen tilfeller.

– Vi sa faktisk nei til selskaper i løpet av året, kun på grunn av verdsettelsen, forteller Grindheim Simonsen.

I tillegg til en rimelig verdsettelse forklarer Dealflow-sjefen at inntjening og forretningsmodell er noe som blir nøye vurdert for alle selskaper som vil hente penger. Og selskaper som ikke har bevist at forretningsmodellen fungerer, vil ha det mye vanskeligere å lykkes i tøffe tider som nå, mener hun.

– Vi er et verdipapirforetak. Vi har ganske strenge krav til investorbeskyttelse, og vi har et rykte å bygge over tid. Det er et maratonløp, og vi tror vi kommer til å lykkes så lenge vi gir investorene avkastning på pengene sine. Den sjansen øker om vi bare har caser av høy kvalitet, sier Grindheim Simonsen.

Vil gi alle sjansen

Det nåløyet gjorde at bare én kampanje av 21 hos Dealflow ikke nådde minimumsbeløpet, sammenlignet med 16 av 57, eller nesten 30 prosent hos Folkeinvest. En forskjell som altså delvis forklares av en litt annen tilnærming fra Folkeinvest.

– Vi ønsker å gi alle muligheten til både å hente kapital og investere kapital. De selskap som oppfyller Folkeinvest kvalitetskrav gis muligheten til å hente kapital, skriver Holt til Shifter og fortsetter:

– Det anses naturligvis negativt å hente kapital til selskap som ikke vurderes attraktive for investorene. Således er siste validator av attraktiviteten nettopp folket. Folkeinvest ønsker på ingen måte å overbevise noen om å åpne lommeboken, dette er et valg hver enkelt må ta basert på opplysningene de presenteres og egen økonomi.

Rivstart med ny rekord

Både Grindheim Simonsen og Holt har imidlertid en forsiktig optimistisk holdning til året som kommer, selv om begge tror de tøffe tidene vil holde i seg en god stund.

– Det viktigste for oss er å fortsette å levere caser med veldig høy kvalitet. Kan vi det, tror jeg det er mulig å hente kapital nesten uansatt hvordan markedene ser ut, sier Grindheim Sørensen i Dealflow

Holt i Folkeinvest konstaterer at etter at krigen i Ukraina brøt ut har man har nesten 20 prosent økning i antall selskaper som tar kontakt. Hun mener at et krevende kapitalmarked også kan by på en mulighet til å ta markedsandeler og derigjennom bli et attraktivt alternativ for flere selskap i ulike segment.

Et særdeles godt eksempel på det er det pågående kampanjen fra Torghatten Aqua, som har knust tidligere rekorder i aksjebasert folkefinansiering. I skrivende stund har selskapet hentet 53 millioner kroner.

– Allerede per 3. januar har vi passert første kvartal 2022 i tilrettelagt kapital. Vår prognose tilsier at kapitalmarkedet vil bedre seg utover året som følge av reprising og gode kjøpsmuligheter i markedet. Vi har et høyst spennende år i vente, skriver Holt til Shifter.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*