Sparebank 1 og If Norge utfordrer gründere -- etterspør mer innovasjon med nytteverdi
Å ha et ferdig utformet produkt når man skal i dialog med en bank er ikke nødvendigvis en god idé, ifølge Sparebank 1 og If Norge.
Innovasjon på teknologisiden er i vinden -- og dette merker bankene. I Finansavisens utgave fredag uttaler Sparebank 1 og If Norge seg om det de opplever som "litt for stolte gründere", som kommer til banken med et mer eller mindre ferdig produkt og vil at dette skal implementeres inn i bankens løsninger.
Jon Berge, informasjonsdirektør i If Norge, forteller at innovasjon først og fremst må være nyttig, for at det skal bli implementert i deres systemer.
-- Vi har hatt mange tester innen smart-bil, smart-båt og smart-hus. Konklusjonen fra prosjektene er at vi ikke har funnet den store nytteverdien for kunden. Det førende for alt vi gjør er at teknologiske initiativ må gi en form for verdi for kundene, sier Berge til Finansavisen.
Fare for å bli for stolt
I Finansavisen sier Kjell-Jacob Krohn i Sparebank 1 Forsikring at gründere bør være ydmyke for de behovene bankene forteller at de har. Krohn råder gründere til å ikke spisse produktene i en slik grad at de ikke kan endres på, enn så lenge de ikke har kontakt med en bank.
-- Gründere vil ha nytte av å være villige til å bearbeide sine produkter slik at det blir lettere for oss å teste løsningene. Det er fare for at personene i oppstartsbedrifter blir for stolte, sier Krohn til Finansavisen.
Han utdyper at Sparebank 1 har "tett og lokal tilstedeværelse", og at de har god kontakt med kundene. Dette trekker han frem som en god arena for teknologileverandører, men sier samtidig at løsningene må være tilpasset det kunden trenger.
If Norges informasjonsdirektør, Berge, trekker frem et konkret forbedringspotensiale.
-- Initiativene må være mer enn en artig app, sier Berge til Finansavisen.