Medgründer Karen Dolva i No Isolation. Foto: No Isolation

No Isolation har inngått avtale med nordisk IT-gigant verdt opptil 12 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Robotbedriften No Isolation har signert en distribusjonsavtale som kan være verdt opptil 12 millioner kroner.

– Vi har jobbet lenge mot kommuner og skoler i Norge, men vi ser at det er vanskelig for kommunene å jobbe med oss. Vi er små og har lite kapasitet, samtidig som kommunene må forholde seg til egne innkjøpsordninger. I stedet for å stange hodet i veggen vil vi tilpasse oss, og Atea er en veldig god mulighet til nettopp det, sier gründer Karen Dolva (26) i No Isolation til DN.

Ifølge DN, går avtalen ut på at IT-giganten Atea får mulighet til å distribuere roboten AV1 til skoler og kommuner.

Det er en robot som gir langtidssyke barn muligheten til å være tilstede i klasserommet og sammen med venner uten å være tilstede fysisk.

24.000 for én robot

Selskapene har et mål om selge opptil 500 roboter innen skolestart i 2017. Dette vil utgjøre om lag 12 millioner kroner i inntekter, skulle de få det til.

I tillegg vil de kunne tjene 1000 kroner i måneden på support for hver robot.

Jobber med Telia og Trigger

No Isolation er ikke ukjent med å inngå avtaler med store selskaper.

Blant annet har Telia bistått med å markedsføre selskapet, og de donerer penger fra sin mobilpantordningen til å finansiere AV1-roboter for familier som ikke har muligheten til å kjøpe disse selv. For hver mobil som pantes gir Telia 10 kroner til dette.

Selskapet har inngått en avtale med PR-selskapet Trigger, som også har kjøpt seg inn i selskapet.

De har også fått gratis hardware for 400.000 kroner fra et sveitsisk selskap som produserer 4G-moduler.

No Isolation ble stiftet i oktober 2015 og har til nå hentet 25,5 millioner kroner gjennom to emisjoner, skriver DN.

Podcast med No Isolation

Med-gründer Marius Aabel var nylig gjest i Shifters podcast. Han forteller om det glade 80-tall, med programmering på papir og etterhvert på Commodore 64. I podcasten får vi høre om lærdommene fra tidligere prosjekter innen videostrømming og nettdating. Om hvorfor No Isolation har lyktes godt så langt – om strategien, jobbingen, rekrutteringen, de smarte avtalene, investorene og det gode arbeidsmiljøet. Han forteller også om selskapets nye satsing på eldre.

Hør hele podcasten med Aabel på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».