Kjartan Slette i Unacast. Foto: Unacast.

TIDAL-skandalen: --Trolig at plateselskapene visste om tallene

Publisert Sist oppdatert

Unacast-gründer og tidligere strategissjef i WIMP/Tidal, Kjartan Slette, mener plateselskapene trolig har visst om den angivelige manipulasjon av avspillinger på Tidal.

DN har sammen med NTNU funnet at det skal være mer enn 320 millioner falske avspillinger av sanger på Kanye West-albumet. «The Life of Pablo» og Beyoncé-albumet «Lemonade». Tidal benekter at de har drevet med manipulasjon.

-- Jeg synes det var veldig trist. Så vidt jeg kunne se har DN en grundig gravesak. Jeg har også gått inn i rapporten til NTNU. Det virker som det er snakk om manipulerte data, så vidt jeg kan se, sier forsker og ekspert på musikkstrømmetjenester, Arnt Maasø, som er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, til Shifter.

Ukens gjest i Shifters podcast, Kjartan Slette, som nå bygger selskapet Unacast, har tidligere vært med å bygge opp Wimp/Tidal, og hadde rollen som strategi-sjef.

Trolig visst om tallene

Han tror plateselskapene sannsynligvis må ha visst om de angivelige falske avspillingene, hvis det har vært slik.

-- Enten har plateselskapene visst det. Og det er trolig. Siden de har innsyn i tallene, men unnlatt å handle. Tidal har en slags merkelig sammenblanding av artist og strømmetjeneste. Er du uvenn med Tidal, er du også uvenn med Beyonce og Kanye. Det er det få plateselskap som ønsker, sier Slette i ukens podcastepisode.

-- Ellers har de ikke visst det, fordi de ikke har systemer for å plukke det opp. Begge deler er like farlige, sier Slette.

Han mener det er betimelige spørsmål om hva har de visst, eventuelt ikke visst og hvorfor det ikke har blitt reagert tidligere.

-- Alle de store plateselskapene er avhengig av JAY-Zs plateselskap. Ingen vil være det plateselskapet som aldri igjen får signert Beyonce. Det er en lei posisjon som leder i et plateselskap, sier Slette.

-- Hvilke konsekvenser tror du dette kan få for plateselskapene?

-- Det er tidlig å si. Først må man skjønne hvordan dette har skjedd. Så i neste steg, finne ut hvem som burde ha visst og reagert på dette tidligere, sier han.

Slette forteller at det i alle bransjer vil være aktører som tar snarveier. Hvis du ikke har en industri som er motivert for på kontrollere disse aktørene.

-- Hvis du ikke har en industri som har et apparat for å kontrollere aktørene, er det industriens ansvar å rydde opp i dette. Veldig lite har blitt sagt fra toppene i disse musikkselskapene. Det er også verdt å notere seg, sier Slette.

Kanskje må myndighetene regulere strømmetjenestene.

--I verstefall vil det føre til en tillitskrise i platebransjen. Det er ille for inntjeningspotensialet i bransjen som endelig har posisjonert seg godt i forhold til de ulovlige tjenestene, sier els-Tidal-sjefen, Slette.

Tema i podcasten:

  • Hvorfor forsker Arnt Maasø mistenkte at det ble jukset med tallene
  • Hvordan Tidal har posisjonert seg i forhold til Spotify og Apple Music?
  • Hva gjorde de feil i Wimp/Tidal som gjorde at de ikke ble «Spotify»?
  • Har Tidal en fremtid?