WeClean vant 1,3 millioner i Angel Challenge
Vaskehjelpselskapet som stakk av med seieren har én regel til alle som vil jobbe der. - Alle må vaske, enten du er CEO eller CTO.
- Det er helt surrealistisk. De to siste årene har vært helt helvete. Har mistet hus og kone. Utrolig gøy å vinne. Har ikke bare fått pengene men også tillit. Tillit vi må vise oss verdig, sier Kim Haagensen i WeClean til Shifter etter at seieren var i boks.
Det begynte med 20 håpefulle startups. Tirsdag kveld gjensto fem, men det var til slutt WeClean som gikk av med seieren og kan innkassere 1,3 milloner kroner til å bygge selskapet videre.
WeCleans forretningsidé er "Vaskehjelp på forespørsel". Trenger du vaskehjelp, skal du ved hjelp av deres app raskt finne en vaskehjelp som kan komme å rengjøre din bolig.
De anslår det "hvite" "vaskehjelp-markedet" i Norge til å være på omlag 500 millioner, som er på samme størrelse som det svarte markedet.
- Du må vaske selv hvis du vil være en del av selskapet. Enten du er CTO ellerr CEO, sa gründer Kim Haagensen fra scenen da han pitchet til investorene.
- Vi vil ikke ta i mot investeringer fra hvem som helst. Vi har et gyllent egg og det vil vi ikke gi bort helt uten videre. Vi trenger investorer som kan hjelpe oss videre. Ikke bare penger, sa Kim Haagensen fra scenen.
De siste to månedene har de vært gjennom workshops, forelesninger og tøffe spørsmål for å forbedre produktet og gjøre det salgbart til investorer.
Pengene kommer fra 26 engleinvestorer gjennom programmet Angel Challenge, som også har vært gjennom en "investorskole", for det er ikke enkelt å investere i høyrisikoprosjekter som de fleste startups er.
Carine Zeier er en av investorene som har deltatt på Angel Challenge. Hun har bakgrunn fra teknologiselskapet Fast, og har de siste årene jobbet som konsulent for startups mot en liten eierandel.
Selskapene som ikke fikk seiersinvesteringen tirsdag kveld, har iallfall fått mye verdifull kunnskap og bygget nettverk til potensielle investorer. Her er de:
Style Advice vil lage en plattform som oppretter kontakt mellom klesstylister og vanlige folk som ønsker profesjonell hjelp til å oppgradere garderoben sin.
Dropracks har utviklet et senkbart biltakstativ for enkel last av ski, sykler eller det du måtte ønske på biltaket.
vidFlow utvikler et slags Spotify for musikkvideoer, med personlige anbefalinger og tilgang til verdens største artister og deres musikk. Selskapet har innhentet lisenser fra Universal, Sony og Warner Music og har allerede hentet inn over en million britiske pund via crowdfunding.
Technium har utviklet et sykkeldekk som kan endre egenskaper uten å tas av sykkelen. Det betyr at hvis du enkelt kan endre fra sommerdekk til piggdekk, eller kanskje terrengdekk hvis du skal ut på en sykkeltur i skogen. Gjengen som står bak er de åtte studenter fra NTNU.