Andre Borschberg (t.v.) og Bertrand Piccard har gjort noe flyprodusenter og mange andre ikke trodde var mulig.

Solar Impulse bruker «Jorden Rundt»-reisen til å hjelpe sveitsiske startups. Ingeniøren tror Norge kan gjør noe lignende

Publisert Sist oppdatert

Shifter tok en prat med en av verdens mest berømte clean-tech-ingeniører, når solcelleflyvningen rundt kloden nærmer seg slutten.

Han hadde en slot på 15 minutter, André Borschberg, mens han ventet på at med-gründer Bertrand Piccard kom svevende inn fra Atlanteren. Kommunikasjonsrådgiveren til Solar Impulse hadde spurt på Twitter om vi ønsket et intervju, men var meget nøye med å understreke at Borschberg ville ringe nøyaktig klokken 14.05, hverken før eller etter.

− Hvordan går det?

− Det går veldig fint. Flyet nærmer seg kysten nå. Vi har brukt vinden og værsituasjonen effektivt, forteller Borschberg.

Superstjerner

Forrige gang jeg snakket med noen i Solar Impulse var da jeg jobbet i Teknisk Ukeblad. Bertrand Piccard ble mottatt som en superstjerne på Zero-konferansen. Den gang hadde flyet måttet ta «ferie» på Hawaii etter problemer med batteripakken. Da hadde André Borschberg og Solar Impulse fløyet fem dager og fem netter over Stillehavet, noe som hadde gitt et meget varmt batteri. Ingeniørene hadde isolert batteriet ekstra godt, så det ikke skulle bli for kaldt i høyden. Men så hadde de altså tatt vel hardt i.

− Det viste seg at batteriene var helt fine. Men sikkerhet er ekstremt viktig for oss, og alle mistanker om feil må undersøkes nøye, sier Borschberg til Shifter.

Han viser til at dette også var en lang tur til å være så tidlig på reisen.

− Vi visste ikke om vi kunne klare det. Det var mange utfordringer for ingeniørene i den fasen, men i år er vi mye mer avslappet og mindre bekymret. Nå vet vi mer om hva teknologien er god for, og vi vet at vi kan klare det, sier Borschberg.

80 selskaper involvert i innovasjonen

Solar Impulse sitt hovedmål er ikke nødvendigvis å komme Jorden rundt (red.anm), men å skape oppmerksomhet rundt hva som er mulig å få til med fornybarteknologi og energieffektivisering. Og det har de klart til de grader. Politikere har flokket til landingsstedene, for å sole seg i glansen av flyteamet. Medieinteressen har vært enorm. Og toppledere i selskaper som Google og andre teknologigiganter har villet møte de to pilotene som har skiftet på å fly.

Rundt 80 selskaper har hatt en finger med i utviklingen av det ekstremt lette og teknisk avanserte solcelleflyet. De har jobbet sammen i ti år, og både store og små bedrifter har bidratt i teknologiutviklingen. Borschberg tror prosjektet har hjulpet store selskaper å bli mer innovative, men også hjulpet unge sveitsiske vekstbedrifter ut i verden.

− Sveits er et fantastisk innovativt sted. Men det nasjonale markedet er altfor lite. Selskapene må dra ut, sier Borschberg.

Fremmer startups – noe for Norge?

Han tror prosjektet har bidratt til at småselskapene har kunnet tenke nytt om hvilke kunder de kan nå, både når det gjelder geografi og bransje.

Den ekstremt lette flykroppen ble for eksempel ikke bygget av tradisjonelle flyprodusenter, men et lite selskap som fra før var spesialister i båtbygging.

− Vi så etter det beste selskapet i Sveits for å gjøre jobben, ikke de som var mest kjent i bransjen fra før, sier Borschberg.

− Tror du Norge kunne gjort noe av det samme?

− Selvfølgelig. Dere nordmenn har jo alltid vært utforskere og pionerer. Opp gjennom historien har dere jo en helt eksepsjonell «record» i å oppdage nye steder, sier han.

Han tror et slikt teknologisk utstillingsvindu er gull verdt for små land som Norge og Sveits.

− Det viser at man ikke har noe å være flau over. Og at alt ikke trenger å komme fra Silicon Valley. Du kan være innovativ overalt, mener Borschberg.

Alt er mulig

− Nå når dere snart er ferdig med flyvningen Jorden rundt, hva skal dere da gjøre? Har du noen nye prosjekter?

− Det blir som å spørre kona om hun har lyst på en ny unge når hun går høygravid. Da er det greit å føde først. Nå nærmer vi oss slutten, og det er det som er viktig for oss. Så får vi snakke om hva som blir det neste når den siste flyvningen er ferdig, sier han.

− Har du noen tips til startups og gründere etter det du nå har vært gjennom?

− Ikke hør på de som sier at noe ikke er mulig. De er negative folk som ser i feil retning. Forstå på forhånd at det blir mange endringer underveis. Gjør utfordringer til muligheter.

Noen få timer etter at Shifter snakket med Borschberg landet kollegaen Bertrand Piccard trygt i Sevilla, etter en 71 timer og 8 minutter lang tur over Atlanteren. Reisen var 6765 kilometer lang, og kun drevet av solkraft.

 

FAKTA:

Solar Impulse 2

  • Pilotene Bertrand Piccard og André Borschberg flyr jorden rundt med et solcelledrevet fly. Turen startet i Abu Dhabi i mars i år og er ventet ferdig neste år.
  • Sammen med et stort team med 80 ingeniører og teknologer har de brukt 12 år på å utvikle det de kaller et flyvende laboratorium.
  • Flykroppen er dekket av 17.248 superlette solceller av typen monokrystalinsk silisium. Batteriene veier til sammen 633 kilo.

Flysyklus

Flyvningen av Solar Impulse 2 gjennom dag og natt beskrives som et kappløp med tiden.

  • 00: Solen har akkurat stått opp. Flyet er på rullebanen. Batteriene som ble ladet av solen dagen i forveien, er nesten fulle. Flyet bruker den lagrede energien til å ta av.
  • 00-18.00: Flyet stiger sakte. De fire motorene går for fullt for å komme opp i den tynne og mer skyfri lufta. Solen lader batteriene.
  • 18:00: Flyet når 9000 meters høyde. Solen begynner å gå ned. Motorene settes i stand by, og flyet svever sakte ned til 1500 meters høyde på fire timer.
  • 22:00: På 1500 meters høyde startes motorene igjen. Flyet bruker nå de oppladede batteriene til å kjøre gjennom natten.

Kilde: Solar Impulse, Tu.no