Mesh-gründer Anders Mjåset får med seg noen av Nordens mest kjente seriegründere og tech-investorer, når han gjør et av byens eldste bygg om til tech-hub.
Annonse
Etter at Founders House og Mesh slo seg sammen i fjor har man ønsket seg en sentral startuphub i hjertet av København. Det eksisterende Founders House har mer til felles med StartupLab enn Mesh i Oslo har. I tillegg til at det er en inkubator for tidligfasebedrifter, ligger det et stykke utenfor sentrumskjernen. Gründerne har jaktet på et bygg som ligger like sentralt i den danske hovedstaden som det Mesh gjør i den norske hovedstaden. Nå er jakten over. I mai åpner selskapet innovasjonshuset Matrikel1, på selveste Højbro Plads.
Kjente investorer
Matrikel1 på Højbro Pladsd hadde stått ledig i halvannet år da Anders Mjåseth og Tine Thygesen bestemte seg for å slå til på en leieavtale.
Annonse
Annonse
De har fått med seg en rekke kjente seriegründere og investorer i satsingen på det nye huset, som er på hele 3600 kvadratmeter. Blant andre Mette Lykke (gründer av Endomondo og CEO, Too Good To Go), Steen Ulf Jensen (Tidl. CEO Viasat, og gründer av Boxer TV), og gründerne av de tre store nordiske venture-fondene. Norske Martin Hauge, styreleder i No Isolation, er blant investorene.
– Dette er folk som har startet store bedrifter og gjort det veldig bra. Vi er entreprenører selv, og forstår viktigheten av å legge til rette for de som kan å skape ting – ikke bare snakker om det, sier Mesh-gründer Mjåset.
I innovasjonshuset Matrikel1 vil medlemmene få tilgang til arbeidsområder, lounge, møterom, vinbar, kafé, fasiliteter med kapasitet på 400 arrangement i året. Hensikten med huset er å skape en plattform hvor «ti tusenvis av skapende mennesker» kan dele kunnskap og tjenester, bygge nettverk, inspireres og jobbe, ifølge Mjåset.
Annonse
-- Dere fikk vel en ganske god deal da dere startet opp Mesh her i Oslo. Har det vært mer krevende å få enn like god deal i København?
-- Leieprisene er lavere enn i Oslo, men så betaler folk også mindre. Det er sykt vanskelig å få så store bygg så sentralt i København, og det er et utrolig fint bygg, men samtidig er det gammelt og vanskelig å bruke dersom man ikke tar hele. Vi har klart å utnytte et bygg som ingen andre helt har klart å utnytte fullt ut, sier Mjåset som understreker at Mesh betaler markedsleie også i Oslo.
Annonse
Samtidig som han slipper nyheten om det nye innovasjonshuset på Højbro plads, lanserer de også moderselskapet The Creators Community. De opprinnelige gründerne sitter fortsatt på majoriteten i det fusjonerte holdingselskapet som eier det nordiske startuphub-selskapet. De ulike husene er organisert i datterselskaper.
Nærmere investorene
Selv om Mesh har fungert som en møteplass mellom gründere og investorer, har det vært lite systematikk i koblingene. The Creators Community ønsker i større grad å knytte til seg investorer, noe som også gjenspeiles i gruppen som nå har gått inn som investorer i det nye innovasjonshuset.
-- Alle vil jo gjerne starte et fond nå om dagen, har dere planer om å starte et fond?
-- Det er to ting som alle tenker på, det er å få seg et bygg og lage et fond. Det begynner å bli ganske «overcrowded» der. Vi har en mer grunnleggende rolle med den fysiske infrastrukturen og tjenester rundt dette.
-- Er ikke dette ganske «basic», for en person som har vært en del av startupmiljøet så lenge, og får du ikke lyst til å starte opp noe med AI, VR eller blokkjeder?
-- Kontorkostnader er den nest største kostnaden til en startup, og en «pain in the ass». Startups må ofte binde seg til dårlige avtaler i tre år med dårlige lokaler. Vi gjør det i stedet fleksibelt og enkelt, og tar på den måten vekk noe av risikoen for oppstartsselskapene. Men jeg har fått spørsmål om vi ikke bør lansere Mesh-coins, humrer Mjåset. Han understreker at gründingen og driftingen av et innovasjonshus i seg selv er komplekst nok -- med alt det innebærer. Mat, drikke, events, utleie, og ikke minst kommunikasjon med 800 medlemmer, som på Mesh -- med en lang rekke henvendelser i et ekstremt bredt spekter.
"Lav risiko"
-- Har det vært krevende å få inn investorer til innovasjonshuset?
-- Det er i hovedsak to typer investorer som er interessert. Eiendom er jo noe folk skjønner, og interessen er blitt stor. Så har du en gruppe seriegründere som har midler. Disse ønsker å ha et nettverk inn mot miljøet og ønsker å bidra.
-- Så det er litt sånn «pay it forward» og «dugnad» over det?
-- Ja, men de er også interessert i «dealflows» og ha en posisjon i miljøet.
-- Men man får ikke «tiganger’n» av å investere i et innovasjonshus?
-- Nei, dette er en helt annen type investering, men har også mye lavere risiko enn tech. Vi tjener ekte penger fra dag 1, allerede når vi åpner døra.
Voksesmerter?
Det har gått raskt fremover for Mjåset og Mesh etter oppstarten i 2012. I fjor slo de seg altså sammen med danske Founders House. De ekspanderte også kraftig i Oslo, og tok over bygget på andre siden av gata for det opprinnelige Mesh-bygget. Til sammen satt det nye selskapet på 12700 kvadratmeter med tech-space i Oslo og København.
-- Man kjenner jo på voksesmertene. Men vi har holdt på ganske lenge med det vi nå gjør. Vi brukte de første tre årene på å bygge et fundament, så startet vi ekspansjonen i 2016. For tre år siden ville det ha vært superstressende å starte et slikt bygg i København, og jeg måtte trolig ha flyttet dit for å få det til. Nå er vi en mye proffere organisasjon, sier Mjåset.
-- Hva er det egentlig som driver deg til å gjøre alt dette?
-- Jeg har ekstrem respekt for skapende mennesker, de som har mot og evner til å gjennomføre det de drømmer om, i stedet for å sitte apatisk å ikke gjøre noe. Jeg ser en helt sinnssyk verdi i å bidra til at de kan bygge og lage de tingene de ønsker, være med å legge til rette for dette.
-- Er du bekymret for at vi er inne i en hype og hva som skjer når bølgen legger seg?
-- Det er jo bra med en «hype» når noe er «underhypet» fra før. Og selv om det er mye oppmerksomhet og «hype», er kvaliteten også mye høyere enn før. Jeg er ikke bekymret, når man ser kraften i de teknologiske endringene, og hvordan alt går raskere og raskere. Miljøet vil fortsette å vokse, men kanskje slutter vi å omtale det på den måten vi gjør nå. Det vil ikke omtales som tidligfaseselskaper eller gründere, men som den mest kreative og nyskapende delen av næringslivet, sier Mjåset.
-- Per nå har vi ingen, selv om vi håper å lansere i andre byer også. Vi har jo snakket med folk i alle nordiske byer med over 5000 innbyggere.
-- Hva er den største forskjellen mellom Danmark og Norge i så måte?
-- Det er kanskje en klisje, men det stemmer at de er tøffere businessfolk. De forhandler hardere og mer direkte. Vi nordmenn er litt snille og greie, og trår litt mer varsomt frem. Danskene tar gjerne en krangel og diskusjon og er mer brautende i stilen. Men det meste er likt nok til at alt fungerer veldig greit, og det er lite som forsvinner i kommunikasjonen. For oss betyr det at vi har fått det nordiske perspektivet som vi alltid har hatt lyst til å ha.
For ordens skyld: Shifter samarbeider med Mesh om event-serien The Creators Shift.