Harald Jellum får med seg Ketil Solvik-Olsen i Aispots nye Advisory Board. De møtte Shifter på Sommerbåten for å fortelle om planene videre. Foto: Torill Henriksen

Vil ta kundene tilbake fra nettgigantene: − Det er på tide å snu balansen

Publisert

Med Ketil Solvik−Olsen inn i nytt «advisory board» skal Aispot ta vare på det lokale næringslivet, og gi forbrukeren en digital buddy.

− Hvis jeg går inn i en butikk i dag, uten å handle noe, vet de ingenting om meg og hva jeg liker. Men hvis jeg gjør det samme på en nettbutikk, vet de hva jeg har sett på og utnytter dette neste gang. Vi ønsker å gi de samme mulighetene til lokale aktører, forteller gründer Harald Jellum.

Det fire år gamle selskapet bak appen som konstant samler inn data og lærer mer om brukeren, mener de skiller seg ut fra øvrige turistapper: kommer du inn i et område hvor man kan oppleve en turistattraksjon, får man en melding om dette.

− Tar penger ut av lokalsamfunnet

I fjor lå lisensinntektene på rundt én millioner kroner, og appen har nå 10.000 brukere.  I tillegg til å være en reiseguide, ønsker nå selskapet også å hjelpe det lokale næringslivet, og satser på tre felt: Reise, handel, og mobilitet.

Nå har de hentet inn Ketil Solvik-Olsen, som blir en del av et såkalt «advisory board», sammen med Hill & Knowlton-sjef Lars Erik Grønntun, Bente Sollid Storehaug og Nils Røine.

− Det var veldig hyggelig å bli spurt om dette. Aispot viser et stort samfunnsengasjement, i tillegg til at de gir et kommersielt tjenestetilbud til lokalt næringsliv. Vi ser at store internett-akører får store deler av markedet fordi de sitter på all informasjon. De prøver å gi et tilbud, men det ender med at de tar penger ut av lokalsamfunnet, bort fra forbrukeren, sier Solvik−Olsen.

Han tror Aispot nå kan flytte makten og styrke næringslivet, samtidig som forbrukeren får en ny glede av byturene.

− Grunnen til at vi bestiller varer på nett er jo fordi vi bare kan gå inn, finne det vi vil ha, og få det levert i posten. Du slipper å dra med ungene på slep, og ende med bomturer. Jeg håper denne appen kan gjøre disse bomturene om til sosiale, fine turer i byen, og samtidig beholde det lokale næringslivet.

− Politikerne kan være litt enkle

Solvik-Olsen ga seg som samferdselsminister i fjor for å flytte til USA, der kona jobber som lege på et sykehus i Alabama. Der har han sett et døende lokalt næringsliv i flere byer.

En god del amerikanske byer har opplevd sentrumsdød. Det er blitt lite attraktivt å handle i sentrum, mye går via nett og store distribusjonssenter, og det er bra for store selskaper som Amazon, men det skaper ikke det lokalsamfunnet man trenger. Dette er en utvikling som kan komme hit.

Nå skal politikeren bruke erfaringene derfra til å rådgi Aispot.

− Jeg vil være en god sparringspartner, og sikre at vi holder kursen. Det er en stor verden der ute, og det å treffe blink er viktig.

Jellum og teamet er godt fornøyd med å ha fått med seg FRP-toppen som støttespiller.

− Han er klar og tydelig, og on the point. Det er viktig i denne sammenhengen, hvor vi skal treffe brukeren, og ikke minst nå frem i den politiske jungelen, sier han.

− Henger politikerne litt bak på denne fronten?

− Jeg tror nok noen av dem ikke forstår hvordan næringslivet fungerer, hvordan man hele tiden må tenke nytt for å tjene penger. Politikerne kan være litt enkle og mene at røde tall i boka bare betyr at vi øker en skatt. Men i næringslivet må man gjøre produktet attraktivt, ikke bare vedta en endring.

Han håper nå å lære mer av næringslivsbransjen.

− Jeg håper jeg kan være et bindeledd, både gi politikerne noen hint, men også vise næringslivet at politikerne faktisk er der, forteller Solvik−Olsen.

Solvik−Olsen sitter allerede som rådgiver for MobilityLab, og har god tro på norske gründere, men mener de godt kan være tøffere.

− Vi lever i et veldig trygt samfunn. Men hvis du skal utvikle næringsliv må du være tøff. Og norske gründere bør tenke litt mer amerikansk. Der selger de ofte mer enn de har, mens vi er opptatt av å ha mer enn vi selger, forklarer han. Men Solvik−Olsen mener likevel at norske gründere ikke skal føle seg underlegne.

− Vi skal ikke skjemmes når vi ser til Silicon Valley. Det økosystemet vi har i Norge, hvor vi i større grad tenker på hvordan vi skal gjøre samfunnet bedre sammen, hvor vi bygger teknologi som samler, er utrolig viktig, mener han.

Trenger et samspill

Og det er også planen til gründerne bak Aispot.

Appen skal fungere som en buddy i det lokale miljøet, i tillegg til når du er ute på reise. Ved å bruke offentlig data skal appen også kunne kommunisere meg brukeren, om man passerer noe den tror er viktig for deg.

− Hvis min profil i appen viser at jeg har en massiv interesse for sport, så kan sportsbutikken i nærområdet snakket til meg for å fortelle hva de har av sportsutstyr, hvis jeg ønsker det. Vi mener dette er en mye bedre behandling av data enn slik det er i dag, hvor din profil blir stjålet av store aktører på nett og selger den til de som har penger. Da ender du med mye info tilbake som ikke passer til deg.

− Går dere nå i strupen på nettbutikkene?

− Nei, mange lokale butikker har allerede en tilstedeværelse online, men mange ser at trafikken går igjennom fysiske butikker. Men vi ønsker at de samme teknikkene som brukes i en nettbutikk skal kunne brukes i en fysisk. Det trengs et samspill mellom de to, forklarer Jellum.

Han mener de små aktørene ikke kan konkurrere i dagens marked.

− Hvis du har en liten butikk i dag og lager en nettside, vil ikke den lille butikken overleve på nettsiden alene. De har ikke den samme økonomien som store nettbutikker som kan trekke deg inn med store annonsepenger. De trenger folk inn i butikken. Plattformen vår gjør at de kan knytte seg til markedet og få de samme mulighetene som de store, uten å måtte ha den samme økonomien.

Vil bli verdensledende

Foreløpig har selskapet avtale med Malaga by, hvor 18 millioner turister er innom hvert år, og flere partnere i Norge. Over tid vil de ut i verden.

− Vår femårsplan er 100 millioner brukere på verdensbasis. Og vi har en god plan for hvordan vi skal komme dit. Vi har laget løsningen slik at den kan integreres inn i en eksisterende løsning hos partnere, og bygge samarbeider.

De jobber nå med å få til 100 millioner punkter i appen. Et hvert punkt representerer en butikk, en tjeneste, en restaurant eller en opplevelse. Planen er at appen over tid skal bli tilgjengelig overalt.

− Foreløpig henter vi informasjon som ligger offentlig tilgjengelig, og bruker maskinlæring til å hente det vi trenger. I første omgang skal vi gjøre dette uten avtaler, og over tid vil vi skaffe avtaler med større regioner, forteller Jellum.

Over tid skal selskapets inntjening komme fra bedrifter som vil kunne betale for å "snakke" til brukeren, når den passerer.

− Men det vil være snakk om mindre summer enn tradisjonell markedsføring, sier Jellum.