Steffen Svartberg Kristiansen har tidligere bygd opp Widespace, ledet Adform Norge - og var inntil nylig nordisk sjef i Telenor-eide Tapad. Nå skyter Cavai fart utenlands. Foto: Tapad

Tapad-sjef går fra adtech til egen adbot: – Tiden er inne for å utfordre de «samme gamle»

Publisert Sist oppdatert

Steffen Svartberg Kristiansen forlater Tapad til fordel for et eget annonse-selskap fri for personlig data. 

– Facebook-skandalen er med andre ord en veldig god timing med tanke på vår lansering, sier gründeren.

Han har tidligere bygd opp Widespace, ledet Adform Norge - og var inntil nylig nordisk sjef i Telenor-eide Tapad.

Nå skal Svartberg Kristiansen bruke kunstig intelligens i kampen om annonsene.

– Fokuset å skape digitale reklameprodukter som gir markedet nye måter å kommunisere med forbrukerne på. Og ved å skape et nytt datasett får vi også en helt annen type innsikt enn det som er tilgjengelig per dags dato.

Les også: Telenor kjøpte Tapad for tre milliarder kroner i 2016 - nå er selskapet kun verdt 400 millioner

– Enorme muligheter

Adbotic skal bruke bilde- og tekstgjenkjenning for å skape kontekstuelt relevante annonser. Kommunikasjonen skal skje på forbrukernes premisser - uten å kreve personlig data i retur.

– Vårt første produkt er en «annonse-chatbot». Den skal vi implementere på tvers av en rekke kjente publisister som ikke tar forbruker ut av innholdet de primært ønsker å konsumere, forklarer Svartberg Kristiansen.

Han ser også GDPR som et mulighetsrom:

– Det åpner opp for en rekke muligheter for de som ikke står fast med en utdatert forretningsmodell knyttet til personlig data.

Lansering skal etter planen skje i løpet av de neste månedene.

– Vi er nå i dialog med en rekke investeringsmiljøer for å kunne skalere både produkt og vår kommersielle satsning i store markeder så raskt som mulig, sier Svartberg Kristiansen.

Les også: Sorry fra Zuckerberg: Beklager personvern-skandale i helsides annonser

«First mover»

Adbotic har som ambisjon å være profitable innen tre år «med en solid global posisjon innenfor kreativ bruk av kunstig intelligens i media- og reklamemarkedet på tvers av Norden og i UK».

– Jeg har vært utrolig heldig som har fått jobbe og ikke minst lære i store globale adtech-selskaper som tør å utfordre gigantene i Silicon Valley, men tiden er inne for å teste egne teorier og utfordre de «samme gamle», sier gründeren - som snart teller ti personer inn i selskapet, på tvers av Norden og i London.

– Teamet har lang erfaring fra det internasjonale mediemarkedet, og vi ønsker å kapitalisere på å være «first mover» i et marked som er i stadig endring, sier Svartberg Kristiansen.

Les også: Facebook og Google kan nå ny annonserekord i Norge