Natalie Brennan i Manolin vant fjorårets 100 Pitches. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Slik gikk det med vinneren fra 100 Pitches: Nye kunder og selvtillitsboost

Publisert Sist oppdatert

Lakselus-data-startupen kunne utsette pengejakten da de vant 300 000 kroner i gründerkonkurransen 100 Pitches, mens andre finalister endte opp med kontrakt hos Google.

Over hundre gründere har pitchet sine ideer på delfinalene rundt i landet, og i kveld kåres vinneren under finalen under DNB NXT på Oslo Innovation Week. Premien i tillegg til heder, ære og oppmerksomhet er 300.000 kroner fra DNB.

Lettet en tung byrde

John Costantino, Natalie Brennan og Tony Chen i Manolin. Foto: Manolin

Fjorårets vinner var Manolin. Startupen, gründet av John Costantino, Tony Chen og Natalie Brennan, utvikler digitale verktøy for å gjøre oppdrett bærekraftig. Gjennom å samle en rekke ulike data skal de gjøre det mulig å varsle når store lusemengder er på vei. Selskapet er basert i Bergen, det de selv kaller «akvakulturens hovedstad».

– Etter vi vant finalen lettet det en tung byrde vi hadde på skuldrene. Pengepremien ga oss tid til både å evaluere selskapet, og utforske hvilke muligheter vi hadde fremover, forteller John Constantino, et år etter.

I juryens begrunnelse for at Manolin skulle vinne 100 Pitches ble det blant annet nevnt at startupen virket klar for skalering og presenterte godt.

Og Constantino forteller at de nå er i gang med å bygge ut teamet.

– Vi hadde planer om å hente penger, men pengepremien gjorde at vi kunne utsette det litt. Nå er vi i gang med å bygge ut teamet, og ansette folk, så da er vi samtidig i gang med å hente mer penger, forteller han.

Det siste året har selskapet doblet antall kunder fra tre til seks selskaper, og Constantino forteller at mange også benytter seg av varslingsordningen.

Han legger til at seieren også ga selskapet mer selvtillit.

– Vi fikk fortalt vår historie, og bedre forståelse av hvordan vi skal EIE vår egen historie. Måten vi snakker om visjonen vår på endret seg, og det ble lettere å snakke om den, forteller han.

Jo Jørgen Stordal i PointMedia. Foto: GORM K GAARE .

Plukket opp av Google

Også for andre finalister har det siste året vært spennende.

Pointmedia nådde ikke helt til topps i pitche-konkurransen, men har i ettertid hatt stor suksess. Tidligere i år ringte Google og ville ha selskapet med i lanseringen i Kina. PointMedia benytter AR og VR-teknologi har utviklet programmet Holopipe og teknologien gjør det mulig for privatpersoner eller bedrifter å se digitale 3D-modeller. Holopipe brukes gjennom smarttelefon, nettbrett eller AR- og VR-briller.

Gründer Jo Jørgen Stordal forteller at investorene ikke var modne for teknologien i fjor.

– Det er først i år kundene har kommet og banket på døra. I fjor var AR og VR det IT-bransjen var på 90-tallet. Det var vanskelig for investorene å fatte interesse.

Stordal forteller at det var spennende å delta på pitchingen, men at suksessen har kommet fra andre hold.

Hans Henriksen Marki pitchet sin startup Algaepro da selskapet bare var noen måneder gammelt. Foto: GORM K GAARE

– Kundene våre er store aktører i byggebransjen og det maritime miljøet. Vi har jobbet tett med dem for å få input på hva de trenger, og det er det vi skal jobbe med videre, forteller han og legger til at kontakten med Google har vært unik.

– De ringte oss bare en måned etter vi lanserte den første versjonen av Holopipe, og ville ha oss med på lanseringen i Kina. Og det å kunne jobbe så tett med Google og deres partnere har latt oss ta noen ekstra runder på designet og produktet. De tilbakemeldingene vi har fått der, kunne vi ikke fått fra verdens dyreste konsulent engang.

Ga god publisitet

AlgaePro på sin side utvikler teknologi for dyrking av mikroalger gjennom sirkulær bioøkonomi, ved bruk av bioavfall fra kommunal avfallshåndtering, samt karbondioksid og spillvarme fra industrielle kilder. Haugesund-selskapet var bare noen måneder gamle da de sto på scenen under 100 Pitches.

– Det å stå på DNB NXT var fantastisk. Vi var veldig unge som firma, så det var utrolig spennende, forteller gründer Hans Henriksen Marki.

Han legger til at selskapet ikke nødvendigvis fikk mye interesse fra investorer, men god publisitet av å stå på scenen.

– Investorene var veldig Oslo-rettet, og vi var mer Bergen-rettet. Men det å bli sett var viktig.

Selskapet har nå blitt tatt opp i Innovasjon Norges prosjekt The Explorer, «Norges offisielle markedsplass for grønn teknologi».