-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
Lead Product Manager for Oslo or Grimstad | Davidhorn
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Fagansvarlig Data og innsikt | Eksfin
-
Chief Commercial Officer / VP Sales | Muybridge
-
Seniorutvikler | Cartagena
-
Recruitment Specialist | Rede People

Uber får millionbot: – Kan ikke gjemme seg når de bryter loven
Taxitjenesten har gått med på å betale 148 millioner dollar i bot i USA etter å ha dekket over et massivt datainnbrudd i 2016.
Selskapet har også gått med på å bedre datasikkerheten etter at selskapet i over et år lot være å informere sjåfører om at hackere hadde stjålet personopplysningene deres.
Enigheten mellom Uber og påtalemyndigheten ble kunngjort av statsadvokat Lisa Madigan i delstaten Illinois onsdag.
– Uber så fullstendig bort ifra loven da de ventet i mer enn et år med å informere folk om et alvorlig datainnbrudd, sier hun.
– Det er bra de nå tar passende grep. Men selskapets umiddelbare respons var uakseptabel. Selskaper kan ikke gjemme seg når de bryter loven, sier Madigan.
Uber oppdaget i november 2016 at hackere hadde hatt tilgang på førerkortinformasjonen til om lag 600.000 Uber-sjåfører i USA. Selskapet informerte om innbruddet først i november 2017, da de sa de hadde betalt 100.000 dollar i løsepenger for å få den stjålne informasjonen destruert.
Ubers advokat Tony West sier Uber-sjefenes beslutning om å gå med på å betale bot var «det rette å gjøre».
– Dette er i tråd med prinsippene selskapet drives etter i dag: gjennomsiktighet, integritet og ansvarlighet, sier han.
I forbindelse med datainnbruddet ble også navn, epostadresser og telefonnumre til 57 millioner Uber-brukere rundt om i verden stjålet.