Kim Haagensen.

Tech-ledere om striden mellom Weclean og Orkla: Storselskap må skjerpe rutinene

Publisert Sist oppdatert

Det er de etablerte selskapene som taper i det lange løp, hvis de mister tilliten hos startups.

Fredag gikk Weclean-gründer Kim Haagensen hardt ut mot det han mener er dårlig forretningsskikk fra merkevaregiganten Orkla. Gründerne åpnet seg da Orkla ville diskutere en mulig investering. De pitsjet og presenterte. Samtidig viste det seg at et eget team hos storselskapet var godt i gang med å lage en konkurrent til Weclean.

Orkla-selskapet Lilleborg hadde riktignok presisert at Orkla vurderte tjenester mot hjemmet i egen regi, men Weclean-gründeren mener en slik opplysning var noe helt annet enn at det faktisk hadde vært et konkrekt produkt under utvikling i lengre tid. Ifølge Haagensen ville Weclean ha oppført seg helt annerledes dersom gründerne hadde visst om det såkalte Teepi-prosjektet.

Shifter tok en runde til noen av lederne i tech-bransjen, blant annet til partner Rolv Assev i StartupLab, som kom rett fra "speeddating"-dag med nettopp Orkla.

Rolv Assev, partner StartupLab:

– Først så må jeg si at jeg ikke kjenner til saken utover det som jeg har lest på Shifter. Det er jo klart at WeClean føler seg dårlig behandlet og det er veldig synd dersom saker som dette skal sette en demper på det samarbeidet mellom næringslivet og gründere som nå endelig har begynt å fungere.

Han tror et godt samarbeid mellom næringsliv og gründere kan være en nøkkelfaktor for at norske gründere skal lykkes.

– Det å få sin første kunde er utrolig viktig.  Da får gründeren bekreftet at en er på rett vei – og en kommer inn i en «customer feedback loop» som kan bidra til å utvikle produktet videre.  Betalende kunder er også veldig viktig for å sikre inntekter som gjør at en kan redusere behovet for å hente inn penger fra investorer.

I StartupLab jobber de aktivt med å koble næringslivet mot oppstartselskapene, og de har sett at dette har vært veldig positivt for begge parter. Assev kjenner til svært få eksempler hvor gründere følere seg «lurt» av næringslivet og tror ikke dette er et stort problem.

– Men dersom det skjer, så må vi gå sammen med gründerne og lage klare spilleregler som alle parter er enige om før en inngår diskusjoner om mulig samarbeid.

– Hva tenker dere om Orklas fremgangsmåte, slik den fremstår i saken?

– Vi kjenner ikke til hva som er sagt i forkant og hvordan det hele har forløpt seg. Men det er i alle fall tydelig at en ikke har vært enige om spillereglene i forkant.

– Hva tenker dere om Wecleans reaksjon?

– Det er fullt forståelig at en reagerer dersom en føler seg lurt. Nå er det bare å gyve løs.  Som gründer så er man «underdog» og folk elsker «underdogs».  Spill på det – og så er det bare å banke Orklas eget konsept. Det er nok av eksempler på at mindre grunder selskap som banker de store.  I Opera Software hadde vi to store konkurrenter; Netscape og Microsoft.  Kampen mot dem var jo mye av drivkraften til mange av de som jobbet i Opera.  StartupLab bidrar gjerne her.

– Dere har hatt besøk av Orkla, hva er retningslinjene dere gir dem og andre selskaper som vil samarbeide med gründere hos Startuplab?

– Vi har i dag hatt speed-dating med toppledelsen i Orkla og seks startup-selskaper som ser Orkla som en spennende partner. En veldig bra runde som vi tror kan bidra til flere spennende samarbeid.

Han underestreker at det som ble presentert for Orkla, ikke var så mye mer enn det en kan finne på nettet.

– Men det viktigste vi har gjort, er å få toppledelsen i Orkla til å se med egne øyne hvilke muligheter som ligger i et samarbeid med startups. Når selskapene nå går videre med Orkla i oppfølgingsmøter så vil det være helt klare retningslinjer som begge partner skal gjøres oppmerksom på. StartupLab er ganske klare på at det skal mye til for at en stor aktør som Orkla skal kunne løpe like fort som en startup og at vi tror det er hensiktsmessig for Orkla å prioritere samarbeid med gründere framfor å prøve å lage egne tjenester

Daniel Ras-Vidal, leder for Foreningen for innovasjonsselskaper i Abelia

For det første er det bra at denne typen saker skrives om, slik at bevisstheten om slike problemstillinger øker både hos startups og etablerte større bedrifter. Vi har forståelse for at det vekker frustrasjon hos en liten startup når en stor aktør lanserer tjenester som har likhetstrekk med det som har blitt kommunisert i en innledende dialog. Samtidig bør startups tenke seg godt om før de åpner seg opp for potensielle konkurrenter, selv om intensjonen fra begge parter innledningsvis er å samarbeide.

Ras-Vidal viser til at det finnes mer formelle beskyttelsesmekanismer som tjener begge parters interesser i slike saker, som for eksempel "Non-disclosure agreements" eller NDAer.

Abelia og NHOs jurister kan gi råd til både store og små bedrifter i slike situasjoner, for å unngå den type problemer som har oppstått i denne saken.

– Hva tenker dere om Orklas fremgangsmåte?

– Slik jeg leser saken tar lederen av Lilleborg i Orklakonsernet noe selvkritikk når det gjelder kommunikasjonen med Weclean, samtidig som det fremgår at de har lite erfaring med å samarbeide med startups. For meg viser det viktigheten av å skape strukturerte møteplasser for samarbeid mellom corporates og startups, som Abelia og StartupLab nylig gjorde under Corporate Innovation Day. Kanskje trengs det også en "guidebok" for slikt samarbeid, som StartupLab foreslo på konferansen.

– Bør en samlet startupbransje si at dette ikke er greit, slik Kim Haagensen ønsker?

– Vårt budskap er at i alle tilfeller hvor det "takes two to tango", så er det best å øke kompetanse og bevissthet. Business kan være tøft, og nettopp derfor er det viktig å vite hvordan man skal gå frem for å beskytte forretningssensitiv informasjon, uten samtidig å kvele ethvert lovende samarbeid. Abelia kan bistå med rådgivning i denne type saker, og vi vil fremover arrangere enda flere og bedre møteplasser hvor store og små kan finne ut hvordan de skal bli «powercouples».

Fredrik Syversen, IKT-Norge

– Det er litt forstemmende at et stort selskap ikke klarer å skille rollene sine på en tillitsfull måte som ikke medfører at en startup føler seg loppet for ideer. Det virker uproft, og en lite langsiktig måte å jobbe på. Ikke minst blir man jo skuffet over at man i et stort konsern som Orkla ikke tar sin rolle som utvikler av nye ideer og selskaper mer alvorlig, sier Syversen.

Han viser til at Orkla vil være avhengig av et godt forhold til entreprenører fremover.

Fredrik Syversen i IKT-Norge.

– Hadde jeg vært Orkla hadde jeg fått noen til å få laget en strategi på dette «asap», evig eies kun et dårlig rykte.

– Bør en samlet startupbransje si at dette ikke er greit, slik Kim Haagensen ønsker?

– Jeg tror jo på at alle kan kjøre en feil, men "name and shame" er jo svært virkningsfullt, men viktig å la Orkla få mulighet til å vise at tar dette på alvor.

Anders Mjåset, Mesh

Anders Mjåseth i MESH under Webdagene.. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Hvordan etablerte selskaper og startups jobber sammen er et svært viktig og betimelig tema. På Mesh har vi sett «best cases» på slikt samarbeid fra selskaper som Telenor. Og så har vi sett caser som denne og andre caser fra selskaper som Orkla, skriver Mjåset på Mesh sine Facebook-sider, der man har postet Shifters Weclean-sak.

Mesh ønsker en utvikling med mer samarbeid mellom etablerte selskaper og gründere velkommen. Og de vil fortsette å dyrke denne type samarbeid.

– Vi jobber med en «code of conduct» som kan sette rammene for slikt samarbeid. En del av dette er å heve stemmen når selskapene går over streken, og applaudere når de har en god strategi og prosess rundt samarbeidet. Dette kan jo være vanskelig å se når man kommer fra forskjellige selskapskulturer.

– I saken med Weclean oppfordrer vi Orkla til å ta ansvar med tanke på hvordan denne konflikten utviklet seg.

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake».  I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende «kvinnesaken», og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.

Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: