SHIFTERS PODCAST 🎧

Dette kjennetegner de som lykkes med innovasjon i større selskaper

Thomas Hoholm har forsket på innovasjonsledelse, og snakker om hva som kjennetegner de som lykkes med innovasjon i større, etablerte virksomheter.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis du leder et innovasjonsprosjekt i en etablert virksomhet, og har fått beskjed fra ledelsen om at du nå skal mobilisere for å realisere et nytt produkt, eller en ny måte å organisere på, eller en ny tjeneste eller noe sånt, så handler det dypeste sett om to parallelle prosesser, sier Thomas Hoholm, forsker og leder ved Institutt for Strategi og Entreprenørskap ved BI i ukens episode av Shifters podcast. 

Det ene, forteller han, er at du hele tiden må passe på at du har nok ressurser, nok tid, nok folk, og nok penger.

– Da må du gi veldig klare løfter om hva du skal få til. Det ligner på entreprenørskapslogikkene, ikke sant? At du må pitche, og du må lage «business case», og du må overbevise andre om at de skal være med på dette.

– Men i virkeligheten, det vi ser, er at når man driver med innovasjon, så dealer man jo med fundamental usikkerhet. Man vet egentlig ikke hva som kommer, og hva man selv kommer til å utvikle. Det skal man jo lære i den prosessen! 

Det fører til at man havner i det Hoholm kaller «looper», hvor en ofte har utviklet i en annen retning enn det som ble lovet og fikk ressurser til.

– Og da må du tilbake igjen og reforhandle prosjektet, kanskje få mer penger, mer tid, og stå til ansvar for at du gjorde noe annet enn det du fikk beskjed om. Så disse forhandlingene her er veldig krevende i etablerte virksomheter.

Lytt til hele podcasten i vinduet over, eller i din foretrukne app!

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*