Finansdirektør i Wilhelmsen, Christian Berg

Wilhelmsen trapper opp satsingen på startups: «Målet er å alltid ligge foran med det som er nytt og innovativt»

«Shipping» er ikke nødvendigvis det ordet som best beskriver Wilhelmsen i dag. Tjenester, logistikk og infrastruktur er mer dekkende. Investeringer og samarbeid med startups, står høyt på agendaen for finansdirektør Christian Berg.

Publisert Sist oppdatert

Hovedkontoret til det multinasjonale milliardkonsernet Wilhelmsen huser vanligvis hundrevis av personer fra hele verden. Nå er atriumet i det fasjonable kontoret på Strandkanten på Lysaker, mer eller mindre folketomt.

Mørklagt og alene står utallige montere med seilskuter, båter, skip og oljerigger. Modellene gir et bilde av selskapets historie og utviklingen siden 1861.

Wilhelmsen-familien var moderne pionerer i overgangen fra seilskuter til dampskip. Hvis de ikke hadde gjort transformasjonen, som flere andre rederier ikke trodde på, er det ikke sikkert Wilhelmsen AS ville vært her i dag, 160 år senere, forteller finansdirektør Christian Berg.

– Målet til Wilhelmsen som selskap er å alltid ligge foran ved å utfordre oss og bransjen med det som er annerledes, nytt og innovativt. Vi er ydmyke nok til å vite at vi ikke alltid klarer dette alene. Dermed jobber vi blant annet aktivt med å utvikle og tilknytte oss oppstartsbedrifter, sier han.

Inn i nytt fond

I slutten av februar meldte Shifter at Wilhelmsen hadde investert i investeringsfondet Motion Ventures. Fondet på 30 millioner dollar, omkring 200 millioner kroner, skal konsentrere seg om startups i maritim sektor globalt.

Wilhelmsen er inne som ankerinvestor og oppstartspartner. Driften og investeringene styres av innovasjonsselskapet Rainmaking fra Singapore.

Wilhelmsen kan kun snakke om fondets totale størrelse, og vil ikke kommentere egen innsats. Shifter erfarer imidlertid at selskapet har kommitert minst 2,5 millioner dollar til fondet.

Representanter fra Wilhelmsen skal være med på å vurdere case og tilby ressurser i form av kapital, nettverk, testing og utvikling av porteføljeselskapene.

– Gjennom Motion Ventures får vi tilgang til gode gründere, startups og scaleups i større grad enn vi hadde klart på egenhånd. Vi vil også spille inn mulige case til Motion Ventures, sier Berg.

Målet med investeringen er både direkte økonomisk avkastning og muligheten til å finne selskaper som tilbyr tjenester og produkter Wilhelmsen kan bruke til egen drift.

Motion Ventures er det første VC-fondet Wilhelmsen har investert i. Det er derimot ikke Wilhelmsens første investering i «morgendagens bedrifter».

Har møtt «hundrevis» av gründere

Det familieeide selskapet kan enkelt deles inn i tre hoveddeler:

  • Maritime Services, som selger produkter og tjenester til over halvparten av den globale handelsflåten.
  • Deleide selskaper som driver digital utvikling, logistikk og infrastruktur
  • Finansielle investeringer.

Det er førstnevnte som har utviklet seg til å bli den viktigste heleide delen av konsernet. «Shipping» er ikke nødvendigvis det ordet som best beskriver Wilhelmsen i dag. Tjenester, logistikk og infrastruktur er mer dekkende, forteller Berg.

– Vi har beveget oss mot å i mye større grad bli en tjeneste- og produktleverandør til shippingindustrien. Dette er et område med mindre svinger, det er mindre kapitalintensivt, sammenlignet med å bygge og eie skip, og mye enklere å skalere og bygge videre, sier han.

Representanter fra selskapet saumfarer jevnlig inkubatorer og kontorfellesskap som StartupLab og andre. I tillegg driver Wilhelmsen inkubatoren Maritim Innovation Lab.

– Det er utallige transaksjoner og produkter som skifter hender i gjennom Wilhelmsen hver dag, over hele verden. Vi søker selskaper der vi i fellesskap kan utfordre hverandre, og dra oss og dem videre i utviklingen av tjenester vi leverer, sier Berg