fintech

Vipps-sjefen ber politikerne få opp tempoet hos Finanstilsynet: «På sikt har vi ikke en sjanse»

– Det tar lengre tid å få konsesjoner og godkjenninger enn å utvikle produkter, sier Rune Garborg som frykter at den norske betalingstjenesten vil tape kampen mot de amerikanske gigantene hvis det fortsetter slik.

Rune Garborg i Vipps under lanseringen av en ny interesseforening for tech-selskaper - under Arendalsuka.
Publisert Sist oppdatert

Vipps-sjef Rune Garborg var en av initiativtakerne da det norske tech-miljøet var samlet ombord på seilskuta Christian Radich på torsdagen under Arendalsuka. På agendaen sto en ny interesseorganisasjon for startups og vekstselskaper, og ledere fra Schibsted, Vipps, Mesh, Lexolve og Forte Digital var blant de som fortalte hvor skoen trykket. På møtet ga Garborg en real bredside til myndighetene. Han sa at Vipps er en naturlig «runner up» til å ta en ledende europeisk posisjon i betalingsmarkedet, men at det er skjær i sjøen.

– Vi har det beste produkt hva gjelder forenkling og engasjement, og Norge har det mest velutviklede markedet på dette området, men vi står overfor sammenhenger der det tar lengre tid å få konsesjoner og godkjenninger enn å utvikle produkter i seg selv. På sikt har vi ikke en sjanse, sa Garborg til forsamlingen. 

Blant næringspolitikerne til stede var Alfred Bjørlo fra Venstre, Per Vidar Kjølmoen fra Arbeiderpartiet og Ingrid Liland fra MDG. De fikk høre en Vipps-sjefen som sa at han som «miniaktør» er helt nødt til å utvikle produkter og få de ut i markedet raskere enn gigantene, ellers er slaget tapt.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Hvis det regulatoriske tar så lang tid å få gjennom, blir vi ikke konkurransedyktig. 

Frustrert Vipps-sjef

Da Shifter snakket med Rune Garborg etter opptredenen fra scenen på Christian Radich, gikk han nærmere inn på frustrasjonen han har over tempoet i forvaltningen. Det har tilspisset seg etter fusjonen med MobilePay, som opptar mye av tiden til den norske fintech-giganten.

– Hva slags endringer ønsker du deg?

 – «Time to market» er helt avgjørende for oss. Vi har kjent mer på det nå når vi har holdt på med konsolidering og fusjon. Vi bruker mye ressurser på å bygge én plattform, og da er det mindre rom for å bygge nye produkter og tjenester. I en setting der vi har færre muligheter til å drive aktiv utvikling på flere fronter, blir vi enda mer avhengig av at det vi faktisk gjør av nye ting, kommer raskt ut.

Han mener at de amerikanske gigantene ligger best an til å ta det «vippsete» markedet i Europa akkurat nå, men at det er rom for europeiske aktører hvis de er raske på ballen. 

– Når vi konkurrerer med de store aktørene, må vi ha som mål å gjøre forenklingen i et større tempo og mer kraft enn det de gjør. Da er tiden det tar å få disse godkjennelsene av helt avgjørende betydning. 

Ting tar tid

Vipps har i aller høyeste grad merket av at søknader tar tid. Etter fusjonen med Mobilepay og finske Pivo tok det omtrent et år før EU-kommisjonen hintet om at det ville bli problemer å slå sammen alle tre selskapene. To måneder etterpå kom avslaget når det gjaldt Pivo, og ytterligere en måned etterpå, i oktober fjor, kom det til slutt et ja fra Brüssel - 15 måneder etterpå.

Også på hjemmebane har Vipps måttet vente lenge. Og hjertesukket i Arendal har nok sammenheng med forsøket på å få godkjent «Vipps Senere» - selskapets egen løsning for utsatt betaling (BNPL). 

Etter at fusjonen var i boks i fjor høst, fortalte Rune Garborg om satsingen på selskapets egen checkout-løsning og hvor viktig det er å kunne tilby utsatt betaling som en del av den pakken.

– Løsningen er ferdig utviklet. Nå venter vi på avgjørelse fra Finanstilsynet og håper på grønt lys derfra så vi kan lansere tjenesten om ikke så lang tid, sa Garborg til Shifter i november i fjor

Da hadde man, etter det Shifter kjenner til, allerede ventet i ni måneder. Noen godkjenning kom aldri. 

I stedet kunne Garborg i sommer fortelle at søknadsprosessen endte med et nei. Det viste seg at Vipps sin konsesjon som betalingsforetak ikke var nok for å kunne tilby en betalingsutsettelse på 14 til 30 dager, eller å dele opp kjøpet i tre eller fire betalingsrunder. For å få gjøre det må man nemlig være finansforetak.

– En ny søknad er levert og vi avventer respons på den. Det er ingen tvil om at det er et viktig produkt for oss. Vi trenger det for å lykkes med netthandelsbiten, sa Garborg til Shifter i juli.

Tempotrøbbel

For Garborg ligger utfordringen i behandlingstiden, ikke nødvendigvis at det ender med et «nei» fra tilsynet.

– For oss handler det om å allokere ressurser til andre ting om det blir et «nei». Et tidlig «nei» er veldig mye bedre enn at det kommer et «nei» etter en gitt periode. Så jeg vil egentlig bare oppfordre til en veldig sterk prioritering.

Han etterlyser mer ressurser til dette området, og mener det kan ha enormt mye å si for bransjen at det blir fortgang i godkjenningen av nye finansteknologiske løsninger. Han presiserer at han har forståelse for at det nå og da vil være visse ting som ikke er mulig å få til, at det blir et avslag med gode grunner.

– Det jeg er ute etter, er å sørge for å gi oss best mulig rammevilkår opp mot konkurrentene, så vi ikke starter på minus overfor de store.

– Man kan jo kakke saksbehandlerne hos Finanstilsynet i hodet, men det er vel signalene fra politisk hold som kan endre på dette problemet?

– Jeg tror det jobbes fenomenalt hardt i tilsynet, men det de har av oppgaver er enormt. Det handler om hvilket nivå man bestemmer seg for å sette. Hvis man bestemmer seg for at noe skal gå raskt, så krever det en annen ressursbruk, sier Garborg, og understreker at politikerne må bestemme seg for at dette er så viktig at de nødvendige ressursene kommer på plass.

Klar for skalering

Det mangler iallfall ikke på ambisjoner, og kampen mot gigantene kan komme langt tidligere enn antatt. Hittil har det ikke ligget i strategien til Vipps å ekspandere til Europa, men Garborg antyder at dette raskt kan endre seg. Han ser muligheter nå, og viser til historien til Vipps.

– Da vi startet Vipps i 2015, tenkte vi ikke på Norden, men vi skulle laget en løsning den gangen som var satt opp for skalering.

Hadde Vipps tenkt slik den gangen, hadde infrastrukturen blitt bygget annerledes, og gjort klar for en ekspansjon. Den jobben må i stedet gjøres nå.

– Vi vil vekk fra denne typen begrensninger for ambisjonene. Så når vi lager løsninger på nordisk basis, ønsker vi å lage mekanismer som gjør at vi kan skalere i Europa, plattformen vi nå lager skal ikke stå i veien for det. Hvis det skjer, er den klar og tunet til å ta potensialet med en gang.