logistikk

Trosser tøft marked: Swipload doblet

Kristiansand-selskapet Swipload Technologies økte inntektene kraftig i 2024, til tross for motvind i bygg- og anleggsbransjen. Samtidig har selskapet bedret egenkapitalen med over 24 millioner kroner.

Fra høyre: Thomas Bergstøl, Stian Vere og Oddbjørn Dugan.

Logistikk-startupen Swipload, som har utviklet en plattform for planlegging og styring av frakt, leverte sterk vekst i 2024.

Regnskapet for fjoråret viser at salgsinntektene økte til 16,8 millioner kroner, en betydelig oppgang fra 8,7 millioner kroner i 2023.

Logistikk-startupen Swipload, som har utviklet en plattform for planlegging og styring av frakt, leverte sterk vekst i 2024.

Regnskapet for fjoråret viser at salgsinntektene økte til 16,8 millioner kroner, en betydelig oppgang fra 8,7 millioner kroner i 2023.

Driftsresultatet endte på minus 4,3 millioner kroner, ned fra minus 3,7 millioner året. Årsresultatet ble minus 4,7 millioner.

Ifølge operativ direktør og medgründer Thomas Bergstøl er veksten et resultat av langsiktig og målrettet arbeid.

– Vi har jobbet ekstremt hardt over flere år med å bygge opp et software-produkt som er blitt mer og mer spisset mot særlig utleie- og anleggsbransjen. Vi har nå kommet i en posisjon hvor vi har flere store, globale selskap på kundelisten. Dette ser vi nå resultatene av, sier Bergstøl.

I en Shifter-artikkel fra august i fjor uttalte selskapet at de styrte mot en dobling av topplinjen. Med en vekst på 93 prosent fra året før, var de svært nær ved å innfri.

Motvind og medvind

Bergstøl legger ikke skjul på at fjoråret også bød på utfordringer, spesielt ettersom mange av kundene er i en presset bransje.

– Det var også en del stang ut på kundesiden i fjor, ettersom deler av bygg- og anleggsbransjen sliter med et historisk vanskelig marked. Før eller siden vil også dette snu, noe som vil være til vår fordel, sier han.

 Gjennom en kombinasjon av konvertering av gjeld og en kapitalforhøyelse, styrket Swipload egenkapitalen med totalt 24,45 millioner kroner. Dette snudde egenkapitalen fra minus 3,2 millioner kroner ved utgangen av 2023 til positive 16,6 millioner ett år senere.

Går under radaren

Med en styrket balanse er selskapet, som ved utgangen av året hadde fire årsverk, rigget for videre vekst.

Swiploads plattform retter seg mot store bedrifter innen næringer som bygg, betong og havbruk, og skal forenkle og digitalisere fraktbestillinger som historisk har vært dominert av manuelle prosesser og utdatert teknologi. I fjor inngikk de et prosjektpartnerskap med utleiegiganten Ramirent for å utvikle løsningen videre.

Nå er fokuset rettet mot skalering.

– Vi er totalt sett fornøyd med utviklingen vår, og vi ligger an til å følge utviklingskurven vi har tegnet opp internt. Vi skal jobbe knallhardt for å nå de neste målene vi har satt oss, som er preget av et spisset fokus på skalering og salg, sier Bergstøl og legger til:

– Vi føler vi på mange måter går litt under radaren, noe vi trives med.