hav

Trondheim-klynge skal samle Europas hav-droner i nytt nettverk

Ocean Autonomy Cluster i Trondheim tar ledertrøya i et nytt europeisk nettverk. Målet er å gi små og mellomstore teknologibedrifter raskere tilgang til testarenaer, kapital og kunder over hele kontinentet.

(Fra venstre) Arthur Dallau (DronePort Rotterdam), Adrian Butnaru (DronePort Rotterdam), Frode Halvorsen (Ocean Autonomy Cluster), og Dimitris Zissos (The Intelligent Transportation Systems Lab - Smart Move). Mateo Ivanac (Innovamare) var ikke til stede da bildet ble tatt.
Publisert

Gjennom det nyopprettede nettverket EUROCEAN skal klyngemiljøer fra Norge, Nederland, Hellas og Kroatia jobbe sammen for å akselerere innovasjon innen havautonomi og droneteknologi.

Initiativet ledes av trønderske Ocean Autonomy Cluster (OAC), som til daglig jobber med å fremme norsk teknologi for førerløse skip og undervannsdroner.

– Europa kan ikke lenger ha fragmentert innovasjon på kritiske teknologier, sier Frode Halvorsen, klyngeleder i Ocean Autonomy Cluster, i en pressemelding.

Han mener tiden er over for å jobbe i siloer.

– Gjennom EUROCEAN kobler vi testarenaer, regelverk og markeder på tvers av landegrenser. Det handler om å gjøre ny teknologi tilgjengelig raskere, og samtidig bygge et sterkere og tryggere Europa, sier Halvorsen.

Åpner dører for norske bedrifter

For norske teknologiselskaper betyr samarbeidet en enklere vei ut i et større marked. Nettverket skal blant annet samordne standarder for autonome systemer og utvikle felles regulatoriske rammer, noe som kan senke terskelen for å skalere internasjonalt.

Bak OAC står Fremtidens Industri (FI), som driver seks nasjonale teknologiklynger. Administrerende direktør Bjørn Damhaug ser på initiativet som en motor for å koble norsk innovasjon på EU.

– EUROCEAN gjør det lettere å koble forskning, industri og offentlig sektor på tvers av landegrenser. Vi skal bidra til å styrke Europas samlede innovasjonskraft, og samtidig åpne nye dører for norske bedrifter som vil ut i markedet, sier Damhaug.

Han understreker at FI de siste årene har jobbet målrettet for å koble norske miljøer tettere på EU-programmer, internasjonal kapital og testinfrastruktur.

Strategisk for Europa

Ifølge Halvorsen er satsingen også drevet av et større strategisk behov.

– Havrommet er en av Europas viktigste strategiske ressurser for energi, transport, beredskap og verdiskaping, sier han.

Han peker på at teknologien som utvikles ikke bare har sivile bruksområder, men også er relevant for forsvar og beredskap, såkalt «dual-use». At Norge nå leder an i dette arbeidet, beskrives som en nøkkelrolle for å sikre at utviklingen skjer i et europeisk fellesskap.

Partnerne i EUROCEAN

  • Ocean Autonomy Cluster (Norge): Norges ledende klynge for havautonomi, drevet av Fremtidens Industri (FI).

  • DronePort Rotterdam (Nederland): Senter for ubemannede systemer lokalisert i Europas største havn, med fokus på «dual-use»-teknologier.

  • The Intelligent Transportation Systems Lab – Smart Move (Hellas): Akademisk leder innen maritime systemer, robotikk og ingeniørutdanning.

  • Innovamare (Kroatia): Klynge for blå økonomi som jobber for å fremme samarbeid og entreprenørskap i Adriaterhavet.

Trondheim som navet

At ledelsen for nettverket havner i Trondheim, er ingen tilfeldighet. Byen har over tid bygget et økosystem for havteknologi som få kan matche i Europa, med tunge aktører som NTNU og SINTEF, Trondheimsfjorden som nasjonal testarena og en voksende underskog av teknologiselskaper.

Damhaug i FI roser den langsiktige satsingen fra lokale myndigheter.

– At Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune har valgt å satse på testinfrastruktur, forskning og kompetanse, er et forbilde for hvordan regionale investeringer kan skape internasjonal effekt, sier han.

Nå skal dette økosystemet kobles tettere med partnere i Europas største havn i Rotterdam, og med ledende fagmiljøer i Hellas og Kroatia.

– EUROCEAN handler ikke bare om teknologi, men om mennesker og samarbeid. Når vi kobler Europas sterkeste miljøer, skaper vi løsninger som gagner både næringsliv, beredskap og samfunn, avslutter Halvorsen.