Fra venstre: Ole Petter Hjelle, Arnulf Refsnes, Annema Refsnes og Yngvar Andersen.

Treningsplattformen Naardic prises til 30 millioner kroner: Henter kunder fra uventet hold

Det digitale treningskonseptet til blant andre Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes og kjendistrener Yngvar Andersen henter millioner i vekstkapital. Kundene skaffer de fra helt andre steder enn gründerne trodde.

Publisert

Nylig satte det ferske treningskonseptet Naardic i gang en folkefinansieringskampanje via Dealflow med en aksjepris på 14,45 kroner stykket. Det priser selskapet til 30 millioner kroner.

I løpet av en knapp uke er minstemålet på 2 millioner kroner overfylt, ved hjelp av en halv million kroner fra den eksisterende aksjonæren Link Venture Capital, samt mellom 50 og 100 småinvestorer.

Det er spesielt to grunner til at de valgte folkefinansiering, forteller gründer og daglig leder Arnulf Refsnes. Han har tidligere gründet matleveringstjenesten Brødboksen, som gikk konkurs i 2018.

– Lærdom fra Brødboksen tilsier at mange av våre kunder kommer til å komme via jungeltelegrafen. Og når vi får rundt 100 investorer derfra, betyr det at vi har 100 ivrige ambassadører.

Gründer og daglig leder i Naardic, Arnulf Refsnes.

– Og så er det tidkrevende å gå rundt til investorer, jeg vil heller bruke mest mulig av tiden på å bygge selskapet. Venturefond innebærer ofte lange prosesser, og mange er notoriske på spesialdealer, sier Refsnes, som samtidig roser Link Capiral for å være «svært gründervennlig».

Etter emisjonen kommer de finansielle investorene til å sitte med mellom 25 og 30 prosent av aksjene i selskapet, gründerne med resten. Foruten Arnulf Refsnes, består det av hans kone Annema, som er personlig trener, samt kjendistrener Yngvar Andersen og Ole Petter Hjelle, legen som ble kjent for å ta med pasientene på trening i stedet for å skrive ut medisiner.

Pågang fra bedriftsmarkedet

Målet med selskapet er å bygge et online, interaktivt treningssenter med gruppetimer, og tilby dette som et abonnement. Refsnes beskriver utviklingen etter lanseringen i sommer som «veldig fin».

Store deler av kundetilfanget er imidlertid et helt annet enn han forventet.

– Til nå har vi fått de fleste av medlemmene via websidene, men vi ser nå at mange firmaer er interessert i å tegne medlemskap for de ansatte, dermed ser det ut til å bli den største salgskanalen fremover, forteller han.

Refsnes forteller at pågangen fra bedrifter som vil gi sine ansatte på hjemmekontor er stor.

– Før var veien til og fra jobben, eller til og fra kaffemaskinen på kontoret, aktiviteten for mange. Nå snur de bare stolen fra kjøkkenbordet til kontorpulten. Så vi får mange henvendelser fra firma som vil gi sine ansatte et aktivitetstilbud, sier han.

Han mener at denne tendensen er godt hjulpet av at regjeringen har økt grensen for skattefrie gaver til ansatte fra 1500 kroner til 5000 kroner.

– Det er en kombinasjon av at det har blitt lettere for bedrifter å tilby dette uten at det utløser fordelsbeskatning, og at arbeidsgivere har en klar interesse av dette. Hvis man kan motivere ansatte til å trene mer, går sykefraværet ned. Og enda viktigere, selv om det ikke er like målbart: folk presterer bedre, mener Refsnes.

En konsekvens av den uventede pågangen fra bedriftsmarkedet, er tilrettelagte program som legger opp til tre daglige «fem-minuttere» med aktivitet.

– Blir dere en rendyrket bedriftstjeneste?

Nei, det kommer i tillegg til det vanlige tilbudet. Enhver bedrift består også av masse private ansatte. Så dette holder på å bli en stor salgskanal, sier Refsnes, og forteller at selskapet er i ferd med å ansatte en dedikert salgsressurs på området.

Fakta om treningsbransjen:

  • Norsk treningssenterbransje omsetter for 5,4 mrd. kroner.
  • SATS er den største aktøren i markedet.
  • Per oktober 2019 er det 1 228 treningssentre i drift i Norge sammenlignet med 1 179 i 2018.
  • Over 600 millioner ble brukt på personlige trenere på i 2019
  • PT-omsetningen står nå for 16 prosent av den totale omsetningen til treningssentrene.

Kilde: Treningsindustrien.no/Virke

Skal hente mer penger

Selv anslår selskapet at de kan være cash-positive med 1500 kunder. Refsnes vil ikke spekulere i når de når det volumet, men forteller at Naardic er i kontakt med alt fra småbedrifter til store selskaper med over 5000 ansatte. Ifølge en investorpresentasjon Shifter har fått tilgang er selskapet i samtaler med bedrifter om 6000 medlemskap.

I den samme presentasjonen skisserer selskapet en finansiell utvikling med positivt driftsresultat hvert år i fem år fremover, og et omsetningsmål på 21 millioner kroner neste år. Refsnes presiserer imidlertid at de vil gjøre tunge investeringer på IT fremover, og at de sannsynligvis kommer til å hente mer penger snart.

– Vi regner med at vi kan klare oss med pengene vi henter nå, men vi ønsker egentlig ikke. Vi vil nok hente mer kapital til å gire opp veksten om 6 måneder. Forhåpentligvis har en del av avtalene da materialisert seg og vi henter penger til en annen prising, sier han.

Satser på samarbeid

Bedriftssatsingen er imidlertid kun én av flere vertikaler selskapet nå undersøker, i tillegg til private abonnement.

Selskapet har for eksempel inngått et samarbeid med Myrens treningssenter i Oslo, hvor Naardic står for senterets digitale tilbud. Den samarbeidsmodellen skal utvides, og Naardic er nå i ferd med å kontakte en rekke andre sentre om slike avtaler.

– Vi tar imot et nytt treningssenter på ett minutt. Noen er redd for at vi skal kannibalisere på dem, at vi tar medlemmene. Ja, det kan skje, men det er mer sannsynlig at det skjer hvis vi er et selvstendig tilbud på siden av deres virksomhet, mener Refsnes.

Naardic-gründer Annema Refsnes.

Megatrend

– Hvilke tallfestede målsetninger har dere?

Vi jobber ikke slik, men mer etter «what if».

– «What if» en coronavaksine kommer neste uke og markedet som åpnet seg med pandemien, vender tilbake til de tradisjonelle treningssentrene? Er modellen bærekraftig?

– Vi, som alle andre, vil at vaksinen skal komme og folk kan trene og holde på som de vil. Men det som er viktig, er at folk begynner å få øynene opp for trening som et digitalt tilbud.

Han viser til internasjonale trender, blant annet at Lululemon, den populære produsenten av treningsklær, nylig kjøpte hjemmetrenings-startupen Mirror for 4,8 milliarder kroner.

Går internasjonalt

Naardic er også godt i gang med å internasjonalisere produktet. En engelsk versjon er rett rundt hjørnet, og rekruttering av engelskspråklige trenere er i gang. Fra før har de en trener i Israel på laget. Neste steg er det amerikanske markedet, samt Sør-Afrika.

– Der kan vi få fantastisk gode trenere for et lavere lønnsnivå, sier Refsnes.

– Vi åpner for internasjonale kunder i løpet av en måned, avslører han.

Satser på franchise

En annen vertikal selskapet nå jobber på spreng for å utvikle, er franchise eller lisensiering av teknologien. Derfor ser holding-selskapet Naardic delt opp i en teknologidel og en treningsdel.

– Vi tar vår tech, som hovedsakelig er booking, administrasjon, betaling og videokonferanse, og tilgjengeliggjør den for andre aktører.

Tempoet i dette arbeidet er nå økt, etter at Naardic blant annet har fått henvendelser om dette fra Litauen.

– Fordelen med at vi samtidig lager innhold på engelsk, er at vi kan tilby de som vil ha teknologien i en franchise-modell innhold fra dag én, før de selv bygger opp lokalt innhold, mener Refsnes.