finansiering

Traveltech-gründere fikk napp igjen. Henter 10 millioner kroner

Denne gangen ville investorene i enda større grad vite hvordan Xperitech skulle dra opp inntektene, og de lot seg overbevise.

Xperitech ble etablert i 2021. Nå henter gründerne 10 millioner kroner.
Publisert

Xperitech ble etablert i 2021 - og står i dag bak plattformene Elveguiden og Campio.

Elveguiden er en markedsplass for laksefiske, herunder kjøp av fiskekort og fangsrapportering. Campio er tilsvarende en markedsplass for campingopplevelser.

Sistnevnte tilbyr også et administrasjonssystem for mer effektiv drift av campingplasser.

Fakta om Xperitech

  • Patrick Gimmestad Emblem er største aksjonær i Xperitech og grunnlegger av Elveguiden sammen med medgründerne Bjørnar Neteland og Helge Dahlen.
  • Yngve Øye Løkås, Eyvind Gjertsen og Mats Langgård er grunnleggerne av Campio.
  • Elveguiden og Campio slo seg sammen til Xperitech i 2021 for sammen å satse på digitalisering av utvalgte vertikaler innenfor opplevelsesbasert reiseliv.
  • Xperitech har i dag 13 ansatte.

Selskapet hentet i fjor 15 millioner kroner - og er nå sikret 10 nye millioner kroner.

Xperitech planlegger også å hente ytterligere 5 millioner kroner i år.

– Vi finansierer gjennom et konvertibelt lån over tre transjer. Lånet konverteres til aksjer ved en planlagt større runde i begynnelsen av 2024, sier gründer Yngve Øye Løkås.

50 prosent av beløpet ble hentet fra eksisterende aksjonærer, som Thor Egil Five, Frithjof Andersen, Sophie Bodd Jenssen og Christian Rokseth.

– Pengene er øremerket økt vekst på eksisterende vertikaler, sier Løkås.

Han viser til camping og laksefiske i Norge og nærliggende markeder.

– Det betyr både salg og markedsføring for å øke tilbuds- og etterspørselssiden.

– Investorene stiller mer spørsmål

Løkås sier han i denne finansieringsrunden erfarte et skifte blant investorene.

– Det er fortsatt mye risikovillig kapital der ute, og investorer er på konstant utkikk etter gode caser. Det vi opplever er at investorene stiller mer spørsmål, og at det er et gjennomgående større fokus på fremtidig lønnsomhet enn topplinjevekst.

– Vi ser at investorene går grundigere til verks, og i større grad ønsker klare svar på når og hvordan vi skal oppnå lønnsomhet, sier gründeren.

Xperitech omsatte i 2022 for over 26 millioner kroner på plattformene, forteller Løkås videre. Han forventer at inntektene vil øke med 60 prosent i løpet av 2023.

Selskapet lanserte laksefikse-plattformen i UK og Sverige før jul.

I Sverige er også campingtjenesten på plass - og underveis i Danmark.

– I tillegg har vi også økt fokus på lønnsomhet og nye inntektsstrømmer ut over rent transaksjonsvolum på plattformen, sier Løkås.

Elveguidens app skal blant annet lanseres i ny drakt og med premium-funksjonaliteten «Elveguiden Pro» til sommeren.

– Dette blir et «must have» for laksefiskeren, og er veldig etterlengtet. For en liten pris vil laksefiskeren kunne se vær- og vanndata knyttet til sine fangster, både historiske og nye, i tillegg til en rekke andre funksjoner, sier gründeren.

– Disse funksjonene vil i tillegg til å øke entusiasmen rundt selve fisket, også bidra til å samle viktig data om villaksen, som vi jobber for å bevare, legger han til.

– Vi utforsker kontinuerlig nye og attraktive vertikaler

En av de største utfordringene med å drive en markedsplass, er likevel hele tiden å holde seg relevant for å tiltrekke seg brukere, både tilbydere og sluttbrukere, i et svært konkurranseintensivt marked, forteller Løkås.

– Det er noe som krever kontinuerlig innovasjon, og vi er hele tiden på jakt etter de grepene vi kan ta for å skape nettverkseffekter, sier han og fortsetter:

– Selv om vi jobber med digitalisering, så står fortsatt menneskene, naturen og opplevelsene i fokus. Våre digitale traveltech-løsninger gjør at flere kan nyte naturopplevelser sammen. Mobilen skal tilgjengeliggjøre og forenkle prosessen for å komme seg dit. Når campingplasser får økt synlighet blant folk vil dette også skape flere gjester, sier Løkås.

Fremover blir det også viktig å balansere tempo og utholdenhet, i tillegg til å sikre seg talenter som mestrer å løpe maraton med innebygde intervaller, legger han til.

– Vi innoverer og utvikler raskt for å holde oss relevant, men ofte må man være tålmodig før man ser effektene. Derfor er tempo og utholdenhet begge viktige, og begge må opprettholdes, sier Løkås.

– Hva er det viktigste du har lært så langt i dette?

– At folka er det viktigste. Har du de rette folka, så går det meste av seg selv. Derfor er prosessene med å rekruttere og beholde talent sannsynligvis noe av det viktigste.

– I tillegg må utviklingen må være kundedrevet - og test alt, alltid.

Hvor er dere om tre år?

– Om tre år er vi den ledende formidleren innen begge våre merkevarer i Europa. I tillegg skal vi ha introdusert flere vertikaler under Xperitech-paraplyen. Det er mange store og fragmenterte nisjemarkeder innen opplevelsesbasert reiseliv, og vi utforsker kontinuerlig nye og attraktive vertikaler å gå inn i, sier Løkås.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!