Didrik Tønseth, her i aksjon under 1,5 kilometer klassisk sprint på rulleski.

Tønseth-startupen ville få venner til å utfordre hverandre til å trene, men nå skifter de stilart

Stready skal nå la sportsmerker arrangere sine egne treningsutfordringer for å bygge kundelojalitet.

Publisert

Gründerteamet med landslagsløper Didrik Tønseth på laget, utviklet en plattform som lar deg gamble på at egen treningsinnsats er bedre enn vennegjengens.

– Treningsmotivasjon er det viktigste for å komme seg ut for å trene. For meg er motivasjonen å bli verdens beste skiløper, men for alle er det ikke like enkelt. Derfor er det veldig spennende for meg å være med på å utvikle Stready, fortalte OL-, VM-, og NM-vinneren, og nå startup-investor, til Shifter i begynnelsen av 2020.

Nå har derimot selskapet tatt en piruett, og blitt noe ganske annerledes. Nå satses det mot bedriftsmarkedet.

Vi pivoterte fordi vi identifiserte en spennende interesse i markedet for et kundelojalitetsbyggende verktøy basert knyttet til sluttbrukeres trening. I fjor høst kjørte vi et forprosjekt sammen med en industrikunde, og basert på resultatene av det startet vi utviklingen av nytt produkt i januar i år, forteller daglig leder Lars Erik Andreassen.

Få motivasjon fra bedrifter

Selskapet heter fortsatt Goalkeeper AS, men produktet er Stready, en white label plugin som lar treningsmerker innhente og gjøre seg nytte av sluttkundes treningsdata for å skape touchpoints.

– For sluttkunde ser det ut som en knapp på «min side» i en nettbutikk der man kan koble til treningsklokka si. Dermed gir vi nettbutikken mulighet til å sende deg eksklusive rabatter og belønninger for din treningsinnsats med perfekt timing, sier Andreassen.

Didrik Tønseth er på landslandssamling i fjellene i Nord-Italia. Han forteller entusiastisk at det nye produktet vil være enklere å skalere og gjøre at Steady til en mer bærekraftig bedrift.

– Vi startet med treningsveddemål mellom venner. Men med denne nye løsningen kan vi også koble på bedrifter som ønsker å nå ut til treningsglade personer.

Da vi startet opp, var målet alltid å gjøre trening givende og lønnsomt. Men motivasjonen må komme fra et sted. Nå gjør vi det enda mer motiverende å trene både sammen og alene, ved at man kan bli belønnet med blant annet rabatter fra sportsmerker.

Første kunde er allerede på plass, Vertical Playground,med hovedkontorer i Oppdal lanserer i oktober et lojalitetskonsept som belønner fysisk aktivitet. I bakgrunnen kjører Stready.

Ser det vi mener er åpenbare muligheter

I sommer lukket Goalkeeper en runde på 2,6 millioner kroner. Det inkluderer et tilskudd på 1,15 millioner fra innovasjon Norge i tillegg til et konvertibelt lån fra investorer på 1.5 millioner.

Det konvertible lånet skal brukes på å få lansert og testet produktet sammen VPG, slik at gründerne er klare for større utrulling og emisjon i første kvartal 2022. Der ser Andreassen for seg å hente mellom 3 og 5 millioner kroner til pre-seed-fasen.

Resterende kommer blant annet fra Jørgen Tegdan, tidligere CFO i Disruptive Technologies, og e-commerce-konsulent Christopher Häggström og 6AM.

Daglig leder i 6 AM, Thor Richard Isaksen, sier de har gått inn med 500.000 kroner.

– Vi ser det vi mener er åpenbare muligheter knyttet til nye og mer effektive kundelojalitetsløsninger for nettbasert sports retail, og spesielt der det er rom for høyere grad av personalisering av tilbudene.

Teamet er derimot hovedgrunnen til at 6Am velger å investere i Stready.

- Vi har blitt veldig godt kjent med dem gjennom akseleratorprogrammet vårt og føler oss helt trygge på både deres evner og engasjement for å løse dette problemet. Man kommer langt med skikkelig bra folk, sier Isaksen.

– Dessuten er Lars Erik en dugende bassist og det alltid lurt å ha en slik i nærheten.