Nå tilbyr Bavaria også nesten nye BMW i3 i en abonnementsavtale for dem som ønsker mer fleksibilitet og forutsigbarhet.
– Kundeønsker og -preferanser endrer seg like fort som verden rundt oss, og vi opplever at trygghet i form av tilgang til egen bil er viktigere enn noensinne. Vi ser også at usikkerheten i økonomien påvirker bilbruk og preferanser i finansiering. Noen kunder ønsker kanskje mindre kapitalbinding og fleksibilitet uten binding, og vi må sørge for at vi er relevante for kunden også i morgen, sier Hallvard Vikeså, administrerende direktør i Bavaria Norge.
Forutsigbart og enkelt
Annonse
Annonse
Abonnement er en ny måte å ha bil på. Bilabonnementet skal gi den samme økonomiske forutsigbarheten som leasing, men med mulighet til å bytte bil, samt avslutte eller forlenge abonnementet når som helst.
I de tilfellene bybilen ikke strekker til, får Imove-kundene tilgang til en større «hyttebil». I prisen inngår alt bortsett fra bompenger, drivstoff og parkering. Det betyr at man ikke trenger å ha noen bilutgifter i perioder når man ikke trenger bil.
Imove tilbyr bilabonnement for både forbruker- og næringsmarkedet. Tjenesten ble lansert i Bergen, men ble raskt rullet ut til resten av Norge.
– Bilabonnement er en naturlig forlengelse av vår ambisjon om å være overraskende annerledes og merkbart bedre. Det innebærer at hele tiden må utfordre oss selv og tenke nytt, sier Morten Dahle, salgs- og markedsdirektør i Bavaria Norge.
Annonse
Han legger til at de merker en tydelig endring i markedet etter corona-utbruddet.
– Mange opplever nå permitteringer og en usikkerhet knyttet til fremtiden, og vi må derfor endre oss for å tilpasse oss kundenes ønsker og behov, sier han.
Annonse
Med FINN på laget
Bilabonnement fra Bavaria er et eksperiment som selskapet tester sammen med Imove og Finn Motor.
Annonse
–Siden bilabonnement er et helt nytt konsept for veldig mange er det viktig for oss å teste og lære, og synes eksperimentet vi har med FINN motor og Imove er kjempespennende, forteller Dahle.
Besøkende på Finn.no vil finne en introduksjon til bilabonnement på utvalgte annonser, hvor de kan velge mellom å kjøpe bilen eller abonnere på den.
– Eksperimentet vil fortelle oss om kundene som ser på og eventuelt kjøper bil via FINN også kan være interesserte i et bilabonnement. Det er også spennende å se hvordan Imove og FINN fasiliteter denne typen åpen innovasjon mellom ulike aktører i bilbransjen. Det er vi en stor tilhenger av, fortsetter Dahle.