Helsetech

Syv leger investerte i helseportalen som gjør det enklere å markedsføre legemidler

Tidligere lege Vegard von Wachenfeldt har bygget et lukket fagnettverk for leger. Nylig hentet Norsk Helseportal penger som det første av tre steg mot å erobre det europeiske markedet.

Tidligere lege og grunlegger av Norsk Helseportal, Vegard von Wachenfeldt.
Publisert

Vegard von Wachenfeldt synes det var utfordrende å holde oversikt over kurs og tilbud da han jobbet som fast- og kummuneoverlege. De fleste digitale innovasjoner var sentrert rundt pasientene, og få logistikkløsninger var bygget for å lette legenes arbeidshverdag.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Løsningen ble Norsk Helseportal: et lukket fagnettverk som forenkler og automatiserer tjenester for karriere- og fagutvikling for leger i Norge. At plattformen kun er åpen for leger sikres gjennom verifisering av brukerne gjennom BankID og kryssjekking opp mot Helsepersonellregisteret.

Første prototype med fokus på logistikk for fysiske kurs ble lansert i mars 2020, og timingen kunne ikke ha vært verre. Uken etter lansering ble Norge koronastengt og utsiktene for fysiske kurs virket fjerne. Oppstartselskapet måtte pivotere og gjennomførte få måneder senere sitt første webinar digitalt.

Siden den gang har plattformen opplevd stor interesse. I skrivende stund er det over 6000 registrerte leger på plattformen og ni samarbeidsavtaler med legemiddelselskaper i boks.

Wachenfeldt ser nå til Tyskland som første steg for å erobre det europeiske markedet.

Rekruttering og målrettet medisinmarkedsføring

I de aller fleste land er det forbudt å drive reklame av legemidler mot personer som ikke er helsepersonell. For å selge legemidler har legemiddelselskapene derfor brukt penger på salgsrepresentanter som forsøker å komme fysisk inn på legekontorene.

Dette har i senere år vist seg å bli gradvis vanskeligere og mindre effektivt, ifølge von Wachenfeldt.

Norsk Helseportal estimerer at legemiddelselskapene på verdensbasis bruker mellom 100.000 og 200.000 kroner årlig på reklame per lege. Samtidig er det en stor mangel på leger over hele verden, og mange som er interessert i å rekruttere medisinsk talent.

Ved å bygge et lukket nettverk kun for leger ønsker Norsk Helseportal å åpne nye muligheter for målrettet legemiddelmarkedsføring og rekruttering.

Selskapet oppgir at det har opplevd stor etterspørsel fra verdens største legemiddelselskaper og har allerede signert distribusjonsavtaler med ni av dem, deriblant legemiddelgiganten Pfizer.

Målet er å ta en andel på mellom 1-5 prosent av pengene brukt på legemiddelmarkedsføring i hvert nye land hvor helseportalen lanseres.

Leger på eiersiden

For å gjøre seg klar for internasjonal lansering lukket Norsk Helseportal nylig en emisjonsrunde. Her hentet de 2 millioner kroner til en pre-money verdivurdering på 60 millioner kroner.

Kapitalinnhentingen ble særlig rettet mot leger. Fra før satt det fire leger på eiersiden. Etter kapitalutvidelsen er det ytterligere syv leger som slutter seg til rekkene. Selskapet sier selv i en pressemelding at dette indikerer at legene som er brukere på portalen, har troen på produktet og forretningsmodellen.

Fra Norsk Helseportal til World of Doctors

Den nylige kapitalinnhentingen inngår som første av treg steg i en finansiell plan for internasjonal ekspansjon.

Rundt årsskifte 2023-2024 planlegger Norsk Helseportal å hente inn nye 10 millioner kroner. Disse skal brukes på å forberede den tekniske løsningen for ekspansjon til Tyskland og markedsføring i det tyske markedet.

Før dette vil de skifte navn til «World of Doctors».

Når selskapet har tatt 20-40 prosent av markedet i Tyskland, står en ny kapitalinnhenting for tur. Disse pengene skal brukes for å skape nye tekniske løsninger for å kommersialisere legemiddelannonser.

På dette tidspunktet skal World of Doctors forberedes for lansering i mesteparten av Europa, samt de ledende globale markedene. For å få til dette anslår selskapet at de vil trenge opp mot 100 millioner kroner og ende på en verdivurdering på 900 millioner kroner, dog med et påfølgende «?» etter summene.