Mat 

Svensk matvare-startup vil utfordre matgigantene 

Markedsplass henter ni millioner svenske kroner fra 870 personer. 

Jens Thulin i Mylla.
Publisert

Det Skåne-baserte selskapet Mylla har hentet inn nesten 9 millioner svenske kroner gjennom crowdfunding, melder Breakit.

Over 870 personer deltok i finansieringsrunden og ble deleiere i selskapet. Planen var opprinnelig å samle inn 8 millioner kroner, men runden ble overtegnet.

Mylla har utviklet en digital markedsplass hvor matprodusenter kan selge varene sine direkte til forbrukere. Målet er å gjøre veien fra produsent til kunde kortere og skape et alternativ til de store matgigantene.

I Norge har plattformen til oppstartsselskapet Dagens gjort noe lignende - selskapet kobler matprodusenter med lokale butikker og restauranter. 

Bygde egen crowdfunding-plattform 

– Vi valgte å ikke bruke noen ekstern crowdfunding-plattform, men bygde en egen løsning og henvendte oss direkte til vårt community, sier grunnlegger og administrerende direktør Jens Thulin i Mylla til avisen. 

Han mener at den overtegnede runden viser styrken i deres modell og at de har stor tillit i markedet.

Selskapet slo gjennom i 2023 da grunnleggeren presenterte konseptet i det svenske TV-programmet Draknästet. I fjor hadde Mylla en nettoomsetning på 11,2 millioner svenske kroner, men et driftsresultat på minus 6 millioner kroner.

Dette er andre gang på litt over ett år at selskapet henter kapital. I 2023 tok de inn 7 millioner svenske kroner.