CEO Lucas Carlsén.

Svensk forsikringselskap betaler premier på minuttet og gir overskuddet til veldedighet. Nå har de kommet for å snu det norske markedet på hodet.

Den «snille» forsikringsoppstarten Hedvig har Silicon Valley-topp i ryggen, og er nå på plass i Norge. – Så en måte å radikalisere bransjen på, sier sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Forsikringsselskapet Hedvig har gjort det godt i Sverige, og nylig lanserte de konseptet i Norge. Bak selskapet står svenske gründere som vil snu bransjen på hodet.

– Hedvig er et resultat av hvordan et forsikringsselskap hadde sett ut hvis det ble etablert idag. Vi er helt fokuserte på å lage en serviceopplevelse folk ønsker å bruke, forteller CEO og medgründer Lucas Carlsén.

– Vi så en mulighet til å starte med helt blanke ark, og benytte en annen forretningsmodell, slik at det ikke handler om at vi skal tjene penger når vi betaler ut mindre. Vi prøver heller å gjøre det radikalt enkelt å få hjelp.

Betaling på minutter

Carlsén forteller at de ved hjelp av maskinlæring vil gjøre forsikringsopplevelsen så sømløs som mulig.

– Når du har hatt et uhell så åpner du Hedvig-appen, og spiller inn et taleopptak og forteller hva som har hendt. Meldingen analyserer raskt av vår AI for å gjøre det lettere for vårt service-team å gi deg den hjelpen du trenger på best mulig måte. Tanken er at våre medlemmer knapt skal behøve å anstrenge seg for å få hjelp.

Han forteller at selskapet heller ikke tar ut overskuddet av forsikringspremiene, og derfor ikke har noe incentiv for å ikke betale ut når kundene trenger det.

– Vi tar 20 prosent av det som betales inn i premie. Resten av pengene går til forsikringspotten, som brukes på kundene. Og om det på slutten av året er penger igjen i den potten, går overskuddet til veldedighet.

Carlsén forteller at selskapet har inngått avtale med SOS Barnebyer. I 2018 tjente selskapet 140.000 svenske kroner, og ga 18.000 til veldedighet. I fjor ga de 156.474 kroner til veldedighet.

– Du har ikke lyst til å betale masse penger til et selskap som konstant er fristet til å beholde mest mulig selv. Du betaler for forsikring fordi du vil den skal gå til å hjelpe, enten deg selv eller andre som trenger hjelp.

Gründerne Fredrik Fors, John Ardelius og Lucas Carlsén

Veldedighet hindrer svindel

I Sverige har selskapet forsikret verdier for over 28 milliarder kroner, i blant annet eiendom. Totalt har de over 25.000 kunder. I fjor høst hentet også selskapet 100 millioner svenske kroner til videre vekst. Runden ble ledet at Obvious Ventures fra Silicon Valley, et investeringsfond som ble startet av Twitter og Medium-gründer Ev Williams.

– Men er det ikke lettere for folk å gjøre forsikringssvindel, hvis det er så lett å få hjelp?

– Vi har ikke opplevd noen store problemer med det i Sverige, og jeg tror en grunn til det er at dette kan få ut over de veldedige organisasjonene vi gir overskuddet til. Det er få svensker som synes det føles riktig å svindle til seg penger som går til veldedighet, og jeg er overbevisst om at det samme gjelder nordmenn, sier Carlsén og påpeker at de har systemer og interne prosedyrer for å kunne identifisere forsøk på svindel.

Carlsén kom fra jobben som konsulent i McKinsey, hvor han jobbet med forsikringsbransjen.

– Jeg så at kunder i dagens generasjon ikke aksepterte den mengden byråkrati du blir dratt gjennom når man prøver å bruke en tjeneste man har betalt for lenge. Men bransjen var ikke interessert i å gjøre tjenesten bedre, enklere og mer kundevennlig, fordi de så at de tjente mer penger ved at kundene ikke brukte tjenesten så mye som de kunne.

– Da innså jeg at deres business-modell sto i veien for dem, og jeg så en måte å radikalisere bransjen på.

– Forsikring er egentlig en veldig bra ting. Man hjelper folk med å komme seg tilbake på beina, og er der når de har problemer. Men det manglet en god businessmodell som faktisk gjorde at folk følte at de fikk hjelp.

Trussel i markedet

Sammen med Fredrik Fors og John Ardelius startet han Hedvig, som et «snillere» alternativ i bransjen.

– Vi valgte navnet fordi vi ville ha et personnavn, og vi mente Hedvig hørtes ut som en smart person, forteller han.

– Er dette en vanskelig tid å lansere i?

– Vi har til tross for omstendighetene kunnet ekspandere relativt lett siden vi har en helt digital infrastruktur. Hedvig er basert på en idé om radikal tilgjengelighet, som gjør at vi enkelt kan ekspandere over landegrenser og tilby tjenesten selv om våre ansatte jobber fra hjemmekontor og grensene er stengte.

– Er det forskjell på norske og svenske kunder?

– Det kommer vi til å finne ut av ganske fort. Selve forsikringsmarkedet er egentlig ganske likt og har også noen av de samme aktørene. Der Norge skiller seg ut fra Sverige, og forsåvidt hele Europa, er at hele 80% av befolkningen eier boligen sin. Noe som gjør Norge til et interessant marked for oss.

Carlsén forteller at selskapet også over tid planlegger andre typer forsikringer.

– Det føles veldig spesielt for oss å nå kunne kalle Norge vårt andre hjemmemarked siden vi har brukt mye tid her det siste året for å kunne skreddersy tjenesten vår slik at den passer i Norge.

Han påpeker at de allerede fikk norske kunder før de offisielt lansert.

– Vi har vært litt «åpne i smug» i 2 uker, men sist fredag signerte vi 20 prosent i Norge av det vi gjorde i Sverige samme dag, noe vi ser på som en sterk erkjennelse av at vi har landet rett.

– Hvordan blir dere mottatt av resten av bransjen?

– De ser definitivt på oss som en trussel. De ligger langt under våre nivåer på kundetilfredshet, og de ser nok at vi er noen som skaper mer kjærlighet enn denne bransjen vanligvis har.