Strikking

Strikke-SaaS motbeviser kritikerne og når 10 millioner i inntekter: – Vi begynner å se hockeysticken

Mange var skeptiske til Anne Emilie Fosse sin app rettet mot privatkunder. Nå peker alle pilene én vei for Stavanger-selskapet. 

CEO Anne Emilie Fosse i Knitandnote.
Anne Emilie Fosse er gründer og CEO i Knitandnote.
Publisert

– Vi har gått inn i en boble og jobbet veldig fokusert med å få opp inntektene, sier Anne Emilie Fosse, gründer og CEO i Knitandnote om det siste året. 

På ett år har selskapet nær femdoblet inntektene og har nå en årlig gjentakende inntekt på 10 millioner kroner, og det øker stadig. 

– Vi har gått inn i en boble og jobbet veldig fokusert med å få opp inntektene, sier Anne Emilie Fosse, gründer og CEO i Knitandnote om det siste året. 

På ett år har selskapet nær femdoblet inntektene og har nå en årlig gjentakende inntekt på 10 millioner kroner, og det øker stadig. 

De har prioritert hardt - og blant annet kuttet ut å delta på eventer og lukket seg inne for å bygge produkt, i sine lokaler i Fargegata i Stavanger. 

Knitandnote har utviklet en digital plattform for strikkere, der man kan dele sine prosjekter med følgere, fra inspirasjon til ferdige plagg. Fosse forteller at plattformen samler alt brukerne trenger på et sted - prosjekter, oppskrifter, verktøy, deling og mulighet til å kjøpe garn. 

– Men det er abonnement på plattformen som er hovedfokuset vårt, understreker Fosse. 

– Lønnsom drift 

I begynnelsen møtte selskapet mye skepsis - rundt hvordan de skulle klare å tjene penger på en såkalt B2C-modell, altså «business to customer», salg til privatpersoner. 

– Nå har vi en lønnsom drift med kjerneteamet vårt, og et team som er rigget for vekst, sier Fosse. 

CEO Anne Emilie Fosse i Knitandnote.
Teamet i Knitandnote: Bak fra v: Ole Bird, Alexander Aase Kristoffersen, Kjartan Fosse, Torbjørn Caspersen Foran fra v: Anita Helland Østrem, Anne Emilie Fosse, Kristin Wallem Dahl og Maren Terese Vatland.

Plattformen har 230.000 brukere, der halvparten er fra Norge og deretter flest fra USA og Skandinavia. 

Kjernebrukeren er erfarne strikkere mellom 20 og 44 år, og de er kvinner. 

– Hvilke grep har dere tatt for å femdoble omsetningen på ett år? 

– Vi har jobbet veldig fokusert med å avdekke hvor vi skaper så stor verdi at brukerne er villige til å betale for det. justert pris- og abonnementsmodellen, tilpasset onboarding av nye brukere og A/B-testet rundt markedsføring, sier Fosse. 

Selskapet samler inn mer informasjon om brukerne, som gir innsikt i hvilke segment de treffer og hvordan de må forbedre produkt og budskap. 

– Vi har opp mot 30 prosent konvertering i kjernemålgruppen vår, som er kvinner i alderen 20 til 44 som allerede har erfaring med strikking. Det betyr at vi egentlig er klare for å skalere innen dette segmentet, mens vi jobber med produktforbedringer for å treffe bedre i de andre segmentene med høyest potensial, sier Fosse. 

Utviklere flyttet inn 

En annen endring i selskapet det siste året, er at det har gått fra å ha utviklerne utenfor huset til å ha dem i selskapet. 

Tidligere utviklingssjef i Papirfly, Torbjørn Caspersen, har meldt overgang til Knitandnote og kom inn som CTO for ett år siden. SaaS-selskapet Papirfly ble bygget i Stavanger-regionen og solgt til et oppkjøpsfond. 

– Han bygger nå opp sitt eget utviklerteam «in house», og vi utvider nå dette teamet. Vi ser at det har enormt stor verdi å ha kompetansen i selskapet, og vi øker teamet nå for å kunne bygge fortere, sier Fosse. 

Selskapet er tatt opp i et program fra Innovasjon Norge med fokus på å hente kapital for selskaper i kreativ næring. noe Fosse forteller at har utvidet nettverket deres og sparringsmulighetene med andre B2C-selskaper. 

Fremover er planen å øke veksten, og selskapet planlegger å hente rundt 30 millioner kroner. 

– Boostes av en global trend

– Vi henter nå hvis vi finner den rette investoren. Forskjellen fra tidligere er at vi ikke er nødt til å hente penger. Alle startups drømmer om å komme til dette punktet, sier Fosse. 

Hun forteller at de ser et par venturefond i Norge som aktuelle, men at de mest sannsynlig vil hente penger utenfor Norge. 

– Vi begynner å se hockeystick-en, og kan vise til traction i et utrolig stort marked som boostes av en global trend. Da er det lettere å snakke med VC-fond, sier Fosse. 

Etter å ha kommet forbi dødens dal selv som B2C, ønsker hun å gi et råd til andre tech-selskaper som retter seg mot privatkunde-markedet. 

– Vær aldri fornøyd og gjør justeringer kontinuerlig! Vi har våget å gjøre endringer hele tiden. Det har gjort at vi har kommet dit vi er i dag, sier Fosse.