EDTECH

Startupen som lærer bort avansert bransjelingo får mediekonsern og trønderfond på eiersiden

Capeesh drev med generativ AI før det ble kult. Nå selger de egne aksjer for å kickstarte salgsarbeidet.

Capeesh-gründer og daglig leder Marie Jacobsen Lauvås.
Publisert Sist oppdatert

Ved å analysere personalhåndbøker og industripresentasjoner, utvikler Capeesh spillbasert språkopplæring tilpasset arbeidslivet fremfor hverdagsspråk.

For eksempel har oppstartsselskapets teknologi blitt brukt til språkopplæring for folk som jobber med termisk avlusing i havbruket. De lanserte også en gratisversjon for ukrainske flyktninger da krigen brøt ut, hvor det nå er logget mer enn 3000 timer med språkopplæring.

Nå går den ferske investeringsarmen til Kilde (tidligere Hamar Media), G64, og trønderfondet Gnist Capital inn på eiersiden, i en transaksjon på totalt 2,75 millioner kroner.

– Her får vi tilgang til kapital samt tjenester innen kommunikasjon og merkevarebygging. Dette blir avgjørende når vi nå går over i selskapets neste fase, sier Marie Jacobsen Lauvås, gründer og daglig leder i Capeesh.

Bred investeringsfilosofi

Fra før er blant andre Skyfall Ventures, Trond Riiber Knudsen og Brighteye Ventures på eiersiden. Transaksjonen kom på plass ved at Capeesh solgte selveide aksjer.

– Denne investeringen er spennende på mange måter. Den er også det første beviset på hvordan vi som eier tenker bredere i vår investeringsfilosofi. Gjennom Capeesh får vi tilgang på anerkjent kompetanse innen kunstig intelligens, som vi igjen kan integrere i porteføljeselskapenes verdiforslag. Dette vil til syvende og sist komme kundene til gode, sier Magne Nordgård, administrerende direktør i Kilde.

Jekker opp salget

Capeesh ble etablert i 2017, etter en sammenslåing av to komplementerende oppstartsselskaper.

Hittil har imidlertid de store inntektene uteblitt. I fjor omsatte selskapet for 1,68 millioner kroner, en knapp økning fra året før. Resultatet før skatt endte med et underskudd på 705.248 kroner, noe svakere enn 2021.

De friske pengene skal i stor grad brukes på å rigge opp en salgsavdeling og styrke markedsføringen, forteller Lauvås.

– Vi har jobbet en god del år med å spisse produktet mot markedet, sammen med flere store og små bedrifter, deriblant Coop Norge, fylkeskommuner, og Nav-kontor. Vi har bevist at teknologien gjør noe helt magisk, og løser et problem de største sliter med. Nå er vi klar for å skalere salget, bekrefter hun.

I fjor inngikk Capeesh også et strategisk partnerskap med tyske Babbel, som er en av verdens største aktører innen språkopplæring.

AI-bølgen

Store språkmodeller har nådd massene, primært gjennom lanseringen av skriveroboten Chatgpt.

– Vi jobbet med generativ AI lenge før bølgen kom. Vi var tidlig ute med modellene som ligger til grunn, og har eksperimentert med spennende løsninger, sier Lauvås.

– Det som er spennende for oss, er at vi ikke bare var tidlig ute med å ta det i bruk, men har sett på hvordan det kan tas i bruk for å sikre stor verdi. Fageksperter trenger i mindre grad å være eksperter på å lære bort kunnskap, for dette kan generativ AI hjelpe med. Men et viktig steg i prosessen er at fageksperten også kvalitetssikrer innholdet.

Det Capeesh har gjort, forklarer Lauvås, er å koble på generativ AI til et brukergrensesnitt. 

– Hvem som helst kan plotte inn noe og få ut mengder med tekst, men for å konsumere og lære innhold, må det konverteres i form av pedagogiske øvelser som gir mening og testing som kvalifiserer kunnskapsnivået. Vi er tidlig ute med et brukergrensesnitt som klarer å benytte dette, mener gründeren.

Hun ser et enormt potensial i teknologien.

– Tenk på alle læringsressurser som ligger lagret i utdaterte former. Man trenger et sikkert system for å kvalitetssikre det, og et brukergrensesnitt for å få innholdet ut. Tiden det har tatt å gjøre det, har stått i veien før. Nå er ting annerledes.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.