-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
impact
Startet på videregående – nå hedres Generasjon M-gründeren med ærespris fra Ferd
Anne Stine Hole (31) har bygget opp selskapet Generasjon M fra en skoleidé til en sosial bedrift med over 300 unge ansatte. Nå hedres hun med Ferd Sosiale Entreprenørers personlige ærespris på en kvart million kroner.

– En veldig positiv overraskelse! Å få denne prisen er en stor ære, men aller mest en bekreftelse på at det nytter å satse på ideer som både skaper arbeidsplasser og styrker fellesskapet, sa en tydelig glad Anne Stine Hole etter å ha mottatt prisen på scenen under Oslo Business Forum torsdag.
Det er 13 år siden hun og medgründer Kristina Væting Nergård startet elevbedriften gjennom Ungt Entreprenørskap.
Ideen var enkel, men kraftfull: å koble ungdom som trenger sin første jobb med eldre som opplever ensomhet.
I dag har ideen blitt en skalerbar virksomhet som sysselsetter over 300 ungdommer. Nå får gründeren anerkjennelse fra en av Norges mest profilerte investorer.
– Vi har de siste 15 årene løftet frem fantastiske gründere gjennom prisen «Årets Sosiale Entreprenør». I år ønsker vi å hedre en spesiell person som kombinerer visjon og utholdenhet med målbare sosiale resultater, forteller Johan H. Andresen, eier og styreleder i Ferd.
Æresprisen på 250.000 kroner gis som en personlig anerkjennelse for innsatsen.
Skalerer med effektkontrakter
Andresen, som har fulgt Hole siden hun gikk på videregående, peker på hennes evne til å bygge en bærekraftig modell for sosial endring.
– Hun er virkelig en av de dyktigste lederne vi har møtt i dette feltet. Det å se hvor mange år hun og teamet har jobbet for å utvikle en modell som skaper sosial effekt for både de unge og de eldre, har vært rett og slett imponerende, sier Andresen.
Forretningsmodellen til Generasjon M er en nøkkel til veksten. Selskapet benytter seg av effektkontrakter med kommuner. I praksis betyr det at sosiale investorer går inn med kapital for å finansiere tiltaket på forhånd. Kommunen betaler kun dersom de avtalte sosiale resultatene, som redusert ensomhet og økt mestring hos ungdom, blir oppnådd.
Modellen reduserer den økonomiske risikoen for det offentlige og åpner for at nye, innovative løsninger kan prøves ut.
En unik rollemodell
Generasjon M ansetter ungdom mellom 14 og 20 år som «M-venner». Deres jobb er å tilbringe tid med eldre på sykehjem og i omsorgsboliger, en vinn-vinn-situasjon som gir ungdom verdifull arbeidserfaring og eldre en mer meningsfylt hverdag.
Fra scenen beskrev Andresen Hole som en unik rollemodell for andre sosiale entreprenører.
– Det som virkelig kjennetegner deg, er utholdenheten, entusiasmen og den positive innstillingen du alltid møter både mennesker og utfordringer med. Du evner å stå i krevende situasjoner og samtidig inspirere andre rundt deg, sa Andresen.
Hovedpersonen selv var rask med å dele æren.
– Jeg deler den med alle ungdommene som hver dag gjør en forskjell og teamet i Generasjon M som har bygget dette stein på stein. Jeg håper prisen kan inspirere flere til å investere i sosialt entreprenørskap. Vi trenger flere unge som tør å prøve, feile og lære, avslutter Hole.